تجربه زیسته هویت شغلی مغشوش دانش¬آموزان دختر پایه نهم تحصیلی
الموضوعات :خرامان بابایی 1 , عبدالرحیم کسایی اصفهانی 2 , کیانوش زهراکار 3
1 - کارشناسی ارشد
2 - استادیار گروه آموزشی مشاوره و راهنمایی
دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی
3 - گروه مشاوره دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه خوارزمی
الکلمات المفتاحية: تجربه زیسته, دانش¬آموزان, هویت, هویت شغلی مغشوش,
ملخص المقالة :
هویت شغلی مغشوش از مهم¬ترین بحران¬های دوره نوجوانی بوده که مسیر انتخاب شغل را با اختلال مواجه می¬نماید، لزوم شناخت نشانه¬های آن با توجه به تغییرات اجتماعی گسترده در دختران از اهمیت ویژه¬ای برخوردار است. پژوهش حاضر با هدف بررسی تجربه زیسته هویت شغلی مغشوش دانش¬آموزان دختر پایه نهم تحصیلی انجام گرفت. پژوهش حاضر، کیفی از نوع پدیدارشناسی بود. جامعه هدف شامل کلیه دانش¬آموزان دختر پایه نهم تحصیلی مدرسه عرفان قرچک ورامین بود. جهت نمونه¬گیری به روش هدفمند 40 نفر از دانش¬آموزان انتخاب و براساس نقطه برش مقیاس پرسش¬نامه هویت شغلی(دیلاس و جرنیگان ،1981) 27 نفر، ملاک تشخیص هویت مغشوش داشتند که در نهایت 23 نفر براساس اشباع نظری انتخاب گردید. ابزار گردآوری داده¬ها پرسش¬نامه هویت شغلی(دیلاس و جرنیگان ،1981) و مصاحبه نیمه ساختاریافته با تفسیر اطلاعات بود. تحلیل اطلاعات با روش فراست (2011) در چهار گام(بازخوانی متن، بازگشت به متن، بررسی کد¬های و طبقه¬بندی) انجام گرفت. در مصاحبه¬های نیمه ساختار یافته 60 کد یا مفهوم به دست آمد که با حذف موارد تکراری و ترکیب موارد مشابه 18 کد به دست آمد، این کدها در 6 مضمون فرعی طبقه¬بندی گردید سپس این 6 مضمون فرعی در سه مضمون اصلی قرار گرفت، بنابراین تجارب دانش¬آموزان با هویت شغلی مغشوش در سه مضمون اصلی تجارب فردی(فقدان جهت¬گیری و فقدان خودکارآمدی)، تجارب خانوادگی(احساس درماندگی و غفلت والدین) و تجارب اجتماعی(محدود بودن منابع و نگرش منفی به آینده شغل) طبقه¬بندی گردید. با توجه با ماهیت چندبعدی و پیچیده هویت شغلی مغشوش در بافت جامعه ایران لزوم برنامه¬ریزی در جهت رفع آسیب¬های روانی- رفتاری و تحصیلی - شغلی ضرورت جود دارد.
کشاورز افشار، حسین؛ خوش¬کنش، ابوالقاسم؛ خاص محمدی؛ مهدی و جهانبخشی، زهرا. (1389). اثر بخشی برنامه آماده¬سازی شغلی به روش گروهی بر هویت شغلی مغشوش دانشجویان دختر. مشاوره شغلی و سازمانی، 4(4)، 96-77.
بیراوند، شیرین؛ خدابخشی کولایی، آناهیتا؛ فلسفی نژاد، آناهیتا و زارع بهرام آبادی، مهدی.(1401). مطالعة فرایند و ماهیت هویتیابی شغلی در نوجوانان دختر: یک مطالعة داده بنیاد. دوفصلنامه روانشناسی فرهنگی، 6(2)، 387-359.
میکائیلی منیع، فرزانه. (1389). رابطه سبکهای هویت، تعهد هویت و جنسیت با سازگاری دانشجویان با دانشگاه. مطالعات روانشناختی، 6(2)، 74-51.
References
Becht, A. I., Nelemans, S. A., Branje, S. J., Vollebergh, W. A., & Meeus, W. H. (2021). Daily identity dynamics in adolescence shaping identity in emerging adulthood: An 11-year longitudinal study on continuity in development. Journal of youth and adolescence, 50(2021),1616-1633.
Bowles, T. V., & Brindle, K. A. (2017). If ego identity is the envelope then adaptive change is the note to self: Scaffolding the career choices of adolescents. International Journal for Educational and Vocational Guidance, 17(17), 5-18.
Carlsson, J., Wängqvist, M., & Frisén, A. (2016). Life on hold: Staying in identity diffusion in the late twenties. Journal of Adolescence, 47(2016), 220-229.
Dellas, M., & Podojil Jernigan, L. (1981). Development of an objective instrument to measure identity status in terms of occupation crisis and commitment. Educational and Psychological Measurement, 41(4), 1039-1050.
Dipeolu, A., Sniatecki, J. L., Storlie, C. A., & Hargrave, S. (2013). Dysfunctional career thoughts and attitudes as predictors of vocational identity among young adults with attention deficit hyperactivity disorder. Journal of Vocational Behavior, 82(2), 79-84.
Downing, H. M., & Nauta, M. M. (2010). Separation-individuation, exploration, and identity diffusion as mediators of the relationship between attachment and career indecision. Journal of Career Development, 36(3), 207-227.
Falco, L. D., & Summers, J. J. (2019). Improving career decision self-efficacy and STEM self-efficacy in high school girls: Evaluation of an intervention. Journal of Career Development, 46(1), 62-76.
Frost, N. (2011). EBOOK: Qualitative Research Methods in Psychology: Combining Core Approaches. McGraw-Hill Education (UK).
Guba, E. G., & Lincoln, Y. S. (1994). Competing paradigms in qualitative research. Handbook of qualitative research, 2(163-194), 105.
Hasim, M., Umar, N. F., Amiruddin, A., & Sinring, A. (2023). Career Commitment Based on Career Identity Diffusion among Students in Vocational Higher Education. Journal of Innovation in Educational and Cultural Research, 4(2), 220-228.
Jo, H., Ra, Y. A., Lee, J., & Kim, W. H. (2016). Impact of dysfunctional career thoughts on career decision self‐efficacy and vocational identity. The Career Development Quarterly, 64(4), 333-344.
Kang, H., Calabrese Barton, A., Tan, E., D Simpkins, S., Rhee, H. Y., & Turner, C. (2019). How do middle school girls of color develop STEM identities? Middle school girls’ participation in science activities and identification with STEM careers. Science Education, 103(2), 418-439.
Kurniawati, H., Widiasari, E., Zalafi, Z., Putri, S. A., Hidayah, K., & A'yun, N. Q. (2023). Career Intervention to Enhance Student’s Career Maturity. International Journal of Multidisciplinary Research and Analysis.6(4), 1812-1820.
Li, X., Hou, Z. J., & Jia, Y. (2015). The influence of social comparison on career decision-making: Vocational identity as a moderator and regret as a mediator. Journal of Vocational Behavior, 86(2015), 10-19.
Luyckx, K., Schwartz, S. J., Goossens, L., Beyers, W., & Missotten, L. (2011). Processes of personal identity formation and evaluation. Handbook of identity theory and research, 77-98.
Marcia.J.E. (1966).The ego identity status approach to ego identity.
Mate, S., Mcdonald, M., Morgan, A., Hoang, D. N., Das, M., & Dinh, N. (2017). Influences on career identity in Vietnamese students at an international university. Australian Journal of Career Development, 26(1), 24-31.
Meijers, F., Kuijpers, M., & Gundy, C. (2013). The relationship between career competencies, career identity, motivation and quality of choice. International Journal for Educational and Vocational Guidance, 13(2013), 47-66.
Negru-Subtirica, O., Pop, E. I., & Crocetti, E. (2015). Developmental trajectories and reciprocal associations between career adaptability and vocational identity: A three-wave longitudinal study with adolescents. Journal of vocational behavior, 88(2015), 131-142.
Ouyang, B., Jin, S. R., & Tien, H. L. S. (2016). Vocational identity formation of college students in Macau. The Career Development Quarterly, 64(3), 244-258.
Polenova, E., Vedral, A., Brisson, L., & Zinn, L. (2018). Emerging between two worlds: A longitudinal study of career identity of students from Asian American immigrant families. Emerging Adulthood, 6(1), 53-65.
Porfeli, E. J., & Lee, B. (2012). Career development during childhood and adolescence. New directions for youth development, 2012(134), 11-22.
Quarshie, E. N., Waterman, M. G., & House, A. O. (2020). Adolescent self-harm in Ghana: a qualitative interview-based study of first-hand accounts. BMC psychiatry, 20(1), 1-14.
Rastogi, D. (2018). Career Identity Development of “Dependent” Immigrant Women: A Qualitative Exploration (Doctoral dissertation, Université d'Ottawa/University of Ottawa).
Riege, A. M. (2003). Validity and reliability tests in case study research: a literature review with “hands‐on” applications for each research phase. Qualitative market research: An international journal, 6(2), 75-86.
Rivnyák, A., Pohárnok, M., Péley, B., & Láng, A. (2021). Identity diffusion as the organizing principle of borderline personality traits in adolescents—a non-clinical study. Frontiers in Psychiatry, 12(2021), 683288.
Rogers, M. E., Creed, P. A., & Praskova, A. (2018). Parent and adolescent perceptions of adolescent career development tasks and vocational identity. Journal of Career Development, 45(1), 34-49.
Taber, B. J., & Blankemeyer, M. S. (2015). Time perspective and vocational identity statuses of emerging adults. The Career Development Quarterly, 63(2), 113-125.
Wendling, E., & Sagas, M. (2022). Career Identity Statuses Derived From the Career Identity Development Inventory: A Person-Centered Approach. Psychological Reports, 00332941221146703
Zhao, L., Chang, S., & Tang, H. (2022). An Analysis of the Structural Relationships Among Parental Attachment, Basic Psychological Needs, Career Identity and Depression of Chinese College Students in Korea. Psychology Research and Behavior Management, 15(22), 1721-1730.