طراحی الگوی کارکردهای ورزش دانش آموزی در راستای توسعه پایدار نظام آموزش و پرورش با رویکرد تغییرات نسلی
الموضوعات :
مهرداد محمدی
1
,
نصرالله محمدی
2
,
فرشاد امامی
3
,
جمشید سیارنژاد
4
1 - گروه مدیریت ورزشی، واحد آیت الله آملی، دانشگاه آزاد اسلامی، آمل، ایران.
2 - استادیار مدیریت ورزشی دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
3 - استادیار گروه تربیت بدنی، واحد آمل، دانشگاه آزاد اسلامی، آمل، ایران
4 - . استادیار تربیت بدنی و علوم ورزشی، واحد قائمشهر، دانشگاه آزاد اسلامی
الکلمات المفتاحية: ورزش دانش آموزی, توسعه پایدار, آموزش و پرورش, تغییرات نسلی,
ملخص المقالة :
هدف پژوهش حاضر طراحی الگوی کارکردهای ورزش دانش آموزی در راستای توسعه پایدار نظام آموزش و پرورش با رویکرد تغییرات نسلی بود روش تحقیق حاضر از نوع تئوری داده بنیاد می باشد. برای گردآوری دادههای مورد نیاز از مطالعات كتابخانهای و مصاحبههای نیمه ساختاریافته و عمیق، جهت شناسایی مؤلفههای مربوط استفاده شد. جامعه آماری در این پژوهش شامل صاحب نظران علمی و محققان حوزه آموزش و پرورش، تربیت بدنی و علوم ورزشی؛ صاحب نظران سیاستگذاری در وزارت آموزش و پرورش و نهادهای مرتبط؛ مدیران و معلمان تربیت بدنی مدارس؛ پژوهشگران و صاحب نظران حوزه مطالعات نسلی و تحولات فرهنگی-اجتماعی بود. نمونهگیری به روش نمونهگیری هدفمند و با استفاده از روش گلوله برفی صورت گرفت (16 نفر). جهت بررسی كیفیت و اعتباربخشی به نتایج كیفی از معیارهای ارزشیابی لینکلن و گابا (1985) استفاده شد. کدگذاری مصاحبه ها با استفاده از نرم افزار MAXQDA انجام پذیرفت یافته ها نشان داد کارکردهای ورزش دانش آموزی در راستای توسعه پایدار نظام آموزش و پرورش با رویکرد تغییرات نسلی شامل بازتوانی فیزیکی، روانی و اجتماعی (6 شاخص) و ارتباطات و مهارت زندگی پایدار (4 شاخص) می باشند. بنابراین برای دستیابی به اهداف توسعه پایدار در نظام آموزش و پرورش و همگام با تغییرات و نیازهای نسل های جدید دانش آموزان، لازم است کارکردهای ورزش در مدارس را طوری طراحی کرد که ضمن تامین بازتوانی جسمی، روانی و اجتماعی دانش آموزان، زمینه ارتقای ارتباطات و مهارت های زندگی پایدار در آنان را نیز فراهم آورد.
Adabi, L., Barakat, G., & Bahmaei, L. (2023). Providing a Model for Improving the Quality of Education in High Schools in Ahvaz City Using the Grounded Method. TB, 21 (5), 106-123Bandura, A., & Walters, R. H. (1977). Social learning theory (Vol. 1). Prentice Hall: Englewood cliffs.Basil Chuk, V. B., Michalowski, R. M., & Galai, M. D. (2023). Features of axiological and archeological approaches to the development of students' motor activity through sports games in the educational environment of the university. Scientific journal of the National Pedagogical University named after MP Romanov. Series 15. Scientific and pedagogical problems of physical culture, physical culture and sport, 3(162), 54-58.
Bronfenbrenner, U. (1979). The ecology of human development: Experiments by nature and design. Harvard university press.Changqing, X., Wenting, D., Tengku Kamalden, T. F., Ismail, N., Jie, Z., & Hua, L. (2023). The role of sports mega events in the sustainable development of cities: a systematic review/Changqing Xiang…[et al.]. Malaysian Journal of Sport Science and Recreation, 19(1), 16-36.Deci, E. L., & Ryan, R. M. (2013). Intrinsic motivation and self-determination in human behavior. Springer Science & Business Media.Ghenaat, M., Talebpour, M., Heydari, R., & Gol goli, M. (2023). Identifying the factors affecting the development of physical education and student sports (Case Study: Khorasan Razavi Province). Research on Educational Sport, 10(29), 155-184.Guang‐Wen, Z., Murshed, M., Siddik, A. B., Alam, M. S., Balsalobre‐Lorente, D., & Mahmood, H. (2023). Achieving the objectives of the 2030 sustainable development goals agenda: Causalities between economic growth, environmental sustainability, financial development, and renewable energy consumption. Sustainable Development, 31(2), 680-697.Hamidi, M., rasekh, N., & Rahim, M. (2021). Determining the Strategic Priorities of Physical Education in Schools based on the Fundamental Reform Document of Education (FRDE) in the Islamic Republic of Iran. Research on Educational Sport, (14), 1-18.Jiang, Z., & Yin, J. (2022). Role of program curriculum in building social skills and sports coaching in academic and career development under sports humanities and sociology. Frontiers in Psychology, 13, 852331.Lesonsky, A. S., Feschuk, R. I., & Grabar, V. V. (2022). Sports Tourism in The System of Physical Education of Pupils and Student Youth. Collection of Scientific Works of Kamianets-Podilskyi National University Named by Ivan Ohioana. Pedagogical Series, (28), 118-121.
Lincoln, Y. S., & Guba, E. G. (1985). Naturalistic inquiry. sage.Lütkewitte, S. (2023). Sports Participation and Beliefs about Male Dominance: A Cross-National Analysis of Sexist Gender Ideologies. Social Sciences, 12(4), 207.
Markov, Č. I., & Ivanovski, A. (2022). Digital habits of Generation Z: Students of sports. Sport-nauka i praksa, 12(1), 37-43.Milanovic, L., Randelovic, N., Zivkovic, D., & Savic, Z. (2021). Ethics and Sports, Ethics in Sports, Sports Ethics: Aspects of Consideration of Different Authors. Physical Education and Sport Through the Centuries, 8(2), 16-32.
Nugroho, A. W., & Jaioni, G. (2023). Analysis of Sports Education Students Interest in Muhammadiyah University of Surakarta in Archery Sports. Kinesthetic: Journal Ilima Pendidikan Jasmine, 7(1), 40-51.
Rayman-Bacchus, L., & Radavoi, C. N. (2020). Advancing culture’s role in sustainable development: social change through cultural policy. International Journal of Cultural Policy, 26(5), 649-667.Santos-Pastor, M. L., Ruiz-Montero, P. J., Chiva-Bartoll, O., Baena-Extremer, A., & Martínez-Muñoz, L. F. (2022). Environmental education in initial training: Effects of a physical activities and sports in the natural environment program for sustainable development. Frontiers in Psychology, 13, 867899.
Schultz, T. W. (1961). Investment in human capital, The American Economic Review 51(1), 1-17.Strauss, W., & Howe, N. (1991). Generations: The history of America's future, 1584 to 2069. (No Title).Simwanza, A., & Paul, A. (2024). Multidimensional Approaches for Reforming Sports Programs Participation in Teachers Colleges: A Student Teacher Perspective. International Journal of Educational Reform, 10567879231222859.Sun, Y., Tan, S., He, Q., & Shen, J. (2022). Influence mechanisms of community sports parks to enhance social interaction: a Bayesian belief network analysis. International Journal of Environmental Research and Public Health, 19(3), 1466.Suratmin, S., Adi, I. P. P., Darmayasa, I. P., Danardani, W., Kumala, R., Liskustyowati, H., & Rozi, M. F. (2022). Evaluation of Multilateral Based Elementary School Students' Athletic Sports Development Program. Kinestetik: Jurnal Ilmiah Pendidikan Jasmani, 6(4), 647-659.Tsumura, H., & Harusha, S. (2023). Education for Sustainable Development: Understanding by Physical Education and Sports Specialists. Physical Education Theory and Methodology, 23(4), 614–621.
Varahram, B., Amirnejad, S., & Mannani, M. S. (2024). An Investigation into obstacles and solutions for the development of physical education in schools in Iran's educational system (A qualitative study). Research on Educational Sport, 12 (32), 1-20. Yildirim, M. (2021). Investigation of Sports Participation Motivations of Physical Education and Sports School Students. International Education Studies, 14(8), 43-50.
Zaitseva, A. A. (2023). STUDENT SPORTS LEAGUES IN THE UNIVERSITY SPORTS ORGANIZATION SYSTEM. Physical Education and Collegiate Sports, 2(2), 158-163.