برنامه¬ریزی راهبردی توسعه گردشگری روستایی براساس هویت رقابت پذیر (مطالعه موردی:روستاهای خراسان شمالی)
الموضوعات :
1 - استادیار گروه جغرافیا و برنامه¬ریزی شهری دانشگاه کوثر بجنورد، بجنورد، ایران
الکلمات المفتاحية: گردشگری روستایی, متا سوات, برنامه¬ریزی راهبردی, خراسان شمالی.,
ملخص المقالة :
هدف تحقیق حاضر؛ برنامه¬ریزی راهبردی توسعه گردشگری روستاهای خراسان شمالی بر اساس هویت رقابتپذیر است. داده¬ها و اطلاعات مورد نیاز به دو روش کتابخانه¬ای و پیمایشی (نظرخواهی) جمع¬آوری گردیده است. افراد نمونه انتخابشده تعداد 40 نفر از متخصصان آشنا به موضوع بوده است که به روش گلوله برفی انتخاب گردیده است. از ابزار Meta-SWOT برای تحلیل دادها و ارائه نقشه رقابتی و راهبردی استفادهشده است. نتایج بهدستآمده نشان داد؛ در نقشه رقابتی منطقه¬ای؛ در محور x یعنی توسعه اقتصادی، گردشگری روستایی خراسان رضوی با امتیاز 5 دارای بیشترین امتیاز ممکن و اصلیترین رقیب گردشگری روستایی خراسان شمالی محسوب میشود؛ و گردشگری روستایی خراسان شمالی دارای امتیاز تقریبی 3.5 است. در محور y و بعد اجتماعی فرهنگی گردشگری روستایی خراسان شمالی و رضوی فاصله نزدیکی به هم دارد و در این بعد هم گردشگری روستایی خراسان رضوی و گلستان مهمترین رقبا هستند. در نقشه راهبردی؛ ظرفیت گردشگری تاریخی و اکو توریسمی روستایی خراسان شمالی، بازارچهها و گذرگاههای مرزی، همجواری با قطب گردشگری خراسان رضوی با توجه به امتیاز بالای 4 در محور x دارای بالاترین سازگاری راهبردی برای برنامه¬ریزی استراتژیک هستند.
