رابطه بین رهبری معنوی و سرمایه روان شناختی با کیفیت زندگی کاری معلمان متوسطه ناحیه 1و2 شهرخرم آباد
الموضوعات :افسانه تیموریان 1 , عادل زاهدبابلان 2 , علی خالق خواه 3 , مهدی معینی کیا 4
1 - کارشناس ارشد
2 - دانشیار
3 - استادیار
4 - استادیار
الکلمات المفتاحية: کیفیت زندگی کاری, رهبری معنوی, سرمایه روان شناختی, معلمان متوسطه,
ملخص المقالة :
هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه بین رهبری معنوی وسرمایه روان شناختی باکیفیت زندگی کاری معلمان بود. روش تحقیق در این پژوهش توصیفی از نوع همبستگی و جامعه ی آماری آن کلیه ی دبیران متوسطه شاغل در ناحیه یک ودو شهرخرم آباد به تعداد 1114 نفر در سال تحصیلی 94-1395 بود که براساس روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای و طبق جدول کرجسی و مورگان 285 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. جهت جمع آوری داده ها ازپرسشنامه رهبری معنوی فرای (2003)، پرسشنامه سرمایه روان شناختی لوتانز (2007) وپرسشنامه کیفیت زندگی کاری والتون (1973) استفاده شد. روایی محتوایی پرسشنامه ازطریق صاحبنظران مورد تایید قرارگرفت و پایایی ازطریق آلفای کرونباخ به ترتیب پرسشنامه رهبری معنوی برابر با 89/. وپرسشنامه سرمایه روان شناختی 85/0 وکیفیت زندگی کاری 87/0 محاسبه شد. برای تجزیه تحلیل داده ها از روش t تک گروهی، ضریب همبستگی پیرسون، رگرسیون چندمتغیره استفاده شد. نتایج تعیین وضعیت نشان دهنده رهبری معنوی بالاتر ازحدمتوسط، سرمایه روان شناختی و کیفیت زندگی کاری پایین تر از حدمتوسط درمعلمان بوده. نتایج همبستگی پیرسون نشان دهنده رابطه مثبت و معنادار بین رهبری معنوی و ابعاد آن با کیفیت زندگی کاری معلمان و رابطه مثبت و معنادار بین سرمایه روان شناختی و ابعاد کیفیت زندگی کاری بود. رهبری معنوی و سرمایه روان شناختی به گونه ی معنی داری توان تبیین واریانس کیفیت زندگی کاری را دارا بودند. سرمایه روان شناختی سهم بیشتری درتبیین واریانس کیفیت زندگی کاری را دارا بود.
_||_