ارائه مدل سلامت سازمانی در ادارات دولتی
الموضوعات :علیرضا حبیبی بنافتی 1 , کیومرث خطیرپاشا 2 , یوسف قلی پور کنعانی 3 , محمدرضا باقرزاده 4
1 - دانشجوی دکتری، گروه مدیریت دولتی، واحد قائم شهر، دانشگاه آزاد اسلامی، قائم شهر، ایران
2 - استادیار، گروه مدیریت آموزشی، واحد ساری، دانشگاه آزاد اسلامی، ساری، ایران.
3 - استادیار، گروه صنایع، واحد قائم شهر، دانشگاه آزاد اسلامی، قائم شهر، ایران
4 - استادیار، گروه مدیریت دولتی، واحد قائم شهر، دانشگاه آزاد اسلامی، قائم شهر، ایران.
الکلمات المفتاحية: رهبری, انگیزش, سلامت سازمانی, فرآیند مالی,
ملخص المقالة :
پژوهش حاضر با هدف ارائه مدل سلامت سازمانی در ادارات دولتی انجام گرفته است. پژوهش حاضر از لحاظ هدف، پژوهشی توسعه ای و کاربردی است که رویکردی آمیخته (کمی و کیفی) دارد. جامعه آماری پژوهش در بخش کمی شامل خبرگان سلامت اداری در سازمان های دولتی استان مازندران بوده و در بخش کمی شامل 292 نفر از روئسا، مدیران و معاونین سازمان های دولتی استان مازندران بود، که در بخش کیفی، تعداد 24 نفر به روش غیر تصادفی هدفمند به شیوه گلوله برفی تا رسیدن به اشباع نظری داده ها و در بخش کمی تعداد 168 نفر به شیوه خوشه ای به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. یافته های پژوهش نشان میدهد که سلامت سازمانی در ادارات دولتی استان مازندران به 57 شاخص در غالب 13 مولفه و 3 بعد شناسایی شد. ابعاد شناسایی شده عبارت از بعد سازمانی، مدیریتی و رفتاری می باشند. برای بعد سازمانی معیار های رویکرد، پاسخگو بودن، اجتماع پذیری، یادگیری و جو، برای برای بعد مدیریتی معیار های رهبری، انگیزش، فرآیند و مالی و برای بعد رفتاری معیار های نوآوری، فرهنگ سازی، توسعه کارکنان و اعتبار سازی تقسیم شده اند. نتایج پژوهش حاکی از آن است که در طراحی مدل بومی سلامت سازمانی در ادارات دولتی استان مازندران باید به سه بعد سازمانی، مدیریتی و رفتاری توجه داشت.
_||_