شناسایی عوامل محیطی مؤثر بر اتخاذ استراتژیهای مدیریت خلأهای نهادی در بازارهای درحالتوسعه
الموضوعات :فاطمه عسکری 1 , کمال سخدری 2 , حسن اسماعیل پور 3
1 - دانشجوی دکتری، گروه کارآفرینی، واحد قزوین، دانشگاه آزاد اسلامی، قزوین، ایران.
2 - استادیار، گروه کارآفرینی، دانشگاه تهران، تهران، ایران.
3 - استادیار، گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده مدیریت، واحد تهران مرکز، دانشگاه آزاد اسلامی،تهران ایران.
الکلمات المفتاحية: عوامل سازمانی, بازارهای نوظهور, استراتژیهای مدیریت خلأهای نهادی,
ملخص المقالة :
پژوهش حاضر به دنبال شناسایی عوامل مؤثر بر استراتژیهای مدیریت خلأهای نهادی در بازارهای نوظهور است. هزینههای ناشی از خلأهای نهادی و شرکتهای چندملیتی در بازارهای نوظهور نیاز به اتخاذ استراتژیهایی برای مدیریت این خلأها دارند. از طرفی پژوهشهای این حوزه تنها به بررسی استراتژیهای مدیریت خلأهای نهادی پرداختند و کمتر پژوهشی به بررسی عوامل مؤثر بر اتخاذ این استراتژیها پرداخته است. پژوهش حاضر با رویکردی کیفی و اکتشافی و با استفاده از روش مطالعه موردی مبتنی بر تمپلیت صورت گرفت که 13 مورد از شرکتهای بینالمللی فعال در ایران مورد مطالعه عمیقِ نیمه ساختاریافته قرارگرفتهاند. نتایج پژوهش نشان دادند که عوامل مؤثر بر اتخاذ استراتژیهای مدیریت خلأهای نهادی شامل نوع خلأ و بازار مصرف (عوامل محیطی)، سطح ورود و استراتژی ورود (عوامل سازمانی) هستند. همچنین یافتههای در تبیین جهتگیریهای مفید برای محققین حوزۀ کارآفرینی بینالملل و مدیران شرکتهای فعال در کشورهای درحالتوسعه مؤثر می باشند.
_||_