شناسایی فرایندهای مدل برنامه درسی مطالعات اجتماعی دوره ابتدایی براساس رویکرد چندفرهنگی
الموضوعات :زمان باقرزاده وشکی 1 , اصغر شریفی 2 , علیرضا چناری 3
1 - دانشجوی دکتری تخصصی، گروه برنامه ریزی درسی، واحد رودهن، دانشگاه آزاد اسلامی، رودهن، ایران.
2 - استادیار گروه مدیریت آموزشی، واحد رودهن، دانشگاه آزاد اسلامی، رودهن، ایران.
3 - استادیار گروه مدیریت آموزشی، واحد رودهن، دانشگاه آزاد اسلامی، رودهن، ایران.
الکلمات المفتاحية: برنامه درسی, دوره ابتدایی, مطالعات اجتماعی, رویکرد چند فرهنگی,
ملخص المقالة :
پژوهش حاضر با هدف شناسایی فرایندهای مدل برنامه درسی مطالعات اجتماعی دوره ابتدایی براساس رویکرد چندفرهنگی انجام پذیرفت. روش پژوهش از نظر هدف بهصورت کاربردی و از نظر شیوۀ گردآوری دادهها بهصورت توصیفی_پیمایشی میباشد. جامعه آماری این پژوهش در بخش کمی و کیفی متشکل کلیه کارکنان سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی به تعداد حدود 340 نفر میباشد. حجم نمونه در بخش کیفی با استفاده از اصل اشباع نظری، تعداد 14 نفر تعیین شد. در بخش کمی نیز با استفاده از فرمول کوکران و خطای 05/0 تعداد 181 نفر بهعنوان نمونه تعیین شدند. روش نمونهگیری در بخش کیفی روش نمونهگیری در بخش کیفی بهصورت هدفمند میباشد. در بخش کمی روش نمونه گیری نیز از روش نمونهگیری تصادفی_طبقهای استفاده شد. ابزار تحقیق در بخش کیفی شامل مصاحبه نیمه سازمانیافته بود که بهعنوان مطالعات اکتشافی از آن استفاده شد. ابزار تحقیق در بخش کمی عبارت است از پرسشنامه محققساخته 90 سؤالی که با مرور مبانی نظری، مبانی عملی و نتایج مصاحبههای اکتشافی (با کدگذری باز و محوری متون مصاحبه اکتشافی) تدوین گشت. نتایج نشان دادند که پس از تحلیل عاملی اکتشافی از مجموع 30 مقوله اولیه با 90 مفهوم که از مبانی نظری و مصاحبه استخراج شدند، 90 مفهوم در 15 مقوله قرار گرفتند. مقولهها در شرایط گوناگون عبارتاند از شرایط علّی، شرایط زمینهای، شرایط مداخلهگر، راهبردها و پیامدها. نتایج پژوهش حاضر حاکی از اهمیت شناسایی فرایندهای مدل برنامه درسی مطالعات اجتماعی بوده که براساس آن پیشنهاد میگردد از نتایج این پژوهش در بهبود برنامه درسی مطالعات اجتماعی دوره ابتدایی بر اساس رویکرد چندفرهنگی استفاده شود.
_||_