ارائه مدل آموزش کارآفرینی در مدارس ابتدایی
الموضوعات :فریبا احمدپور کریم آبادی 1 , لیلا بهمئی 2 , غلامحسین برکت 3
1 - دانشجوی دکتری، گروه مدیریت آموزشی، واحد اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز، ایران.
2 - استادیار، گروه آموزش ابتدایی، واحد امیدیه، دانشگاه آزاد اسلامی، امیدیه، ایران.
3 - دانشیار، گروه مدیریت آموزشی، واحد اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز، ایران.
الکلمات المفتاحية: مدارس ابتدایی, کارآفرینی, آموزش,
ملخص المقالة :
هدف پژوهش حاضر ارائه مدل آموزش کارآفرینی در مدارس ابتدایی می باشد. این پژوهش از نظر هدف به صورت کاربردی و از لحاظ روش گردآوری دادهها بهصورت ترکیبی، کیفی و کمی صورت گرفت که در بخش کیفی از تحلیل تماتیک و در بخش کمی از روش تحلیل عاملی با استفاده از نرمافزار SPSS بهره گرفته شد. جامعۀ آماری عبارت اند از مدیران و معلمان ابتدایی شهرستان بندر ماهشهر در سال 98_99 به تعداد 752 نفر که بهمنظور تعیین حجم نمونه با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند. ابزار جمعآوری دادهها در بخش کیفی شامل مصاحبۀ عمیق و بررسی اسناد و در بخش کمی شامل پرسشنامۀ محقق ساخته می باشند. یافتههای بهدستآمده از تحلیل تماتیک درمجموع 6 عامل اصلی و اثرگذار را به ترتیب نشان داد که عبارت اند از آموزشهای کارآفرینانه در ایران، توانمندیهای کارآفرینانه در مدارس، آموزش در مدارس، کارآفرینی و ویژگیهای شخصیتی، اهداف مطلوب در برنامۀ توسعۀ توانمندیهای کارآفرینی، عوامل محیطی و توسعهُ توانمندیهای کارآفرینی. همچنین یافتههای بهدستآمده از تحلیل عاملی که مشتمل بر 11 عامل و 111 گویه بود، نشان دادند که کلیه عوامل معنادار هستند. براساس نتایج پژوهش حاضر، بیشترین میزان واریانس استخراجشده مربوط به متغیر نیازهای دانش آموزان در توسعۀ توانمندیهای آموزشهای کارآفرینانه و کمترین میزان مربوط به متغیر نقش معلمان در توسعۀ توانمندیهای کارآفرینی می باشد. درمجموع نتایج تحلیل عاملی به 4 عامل اصلی خلاصه شدند که عبارت اند از نیازهای آموزشی متأثر از ابزارهای آموزشی و عوامل محیطی، موانع آموزشی و تحقق توسعۀ توانمندی دانشآموزان در فضای یادگیری مدارس، ابزار آموزشی و اهداف مطلوب و آموزشهای کارآفرینی و آینده دانش آموزان.
_||_