بررسی تأثیر عزت نفس سازمانی دبیران بر پیشرفت تحصیلی دانش آموزان با نقش متغیر میانجی سبک رهبری دانشی (مورد مطالعه: دانشآموزان دوره متوسطه دوم شهرستان دیلم)
الموضوعات :زهرا دیلمی 1 , رستم پور رشیدی 2
1 - دانشجوی کارشناسی ارشد، گروه مدیریت دولتی، واحد دیلم، دانشگاه آزاد اسلامی، دیلم، ایران.
2 - استادیار، گروه مدیریت، واحد دیلم، دانشگاه آزاد اسلامی، دیلم، ایران.
الکلمات المفتاحية: پیشرفت تحصیلی, دبیران, دوره متوسطه دوم, عزت نفس سازمانی, سبک رهبری دانشی,
ملخص المقالة :
پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه عزت نفس سازمانی دبیران با پیشرفت تحصیلی دانش آموزان دوره متوسطه دوم شهرستان دیلم با نقش میانجی سبک رهبری دانشی صورت گرفت. هدف پژوهش به صورت کاربردی و روش آن به صورت کمی و توصیفی از نوع همبستگی می باشد. جامعه آماری شامل کلیه دبیران دوره متوسطه شهرستان بندر دیلم در سال تحصیلی 1396_1397 به تعداد 355 نفر میباشد که حجم نمونه برابر 185 نفر تعیین شد. ابزار پژوهش شامل پرسشنامه عزتنفس سازمانی و پرسشنامه سبک رهبری دانشی است. دادهها با استفاده از روش آماری توصیفی و استنباطی و مدل معادلات ساختاری یا تحلیل چند متغیری با متغیر های مکنون به وسلیه نرم افزار Smart_PLS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. یافته های پژوهش حاضر نشان دادند که بین عزت نفس سازمانی و ابعاد آن (خود مختاری، ارزش فرد در سازمان، سازگاری و قابلیت فردی) با پیشرفت تحصیلی دانش آموزان دوره متوسطه دوم رابطه وجود دارد. همچنین بین عزت نفس سازمانی و ابعاد آن (خود مختاری، ارزش فرد در سازمان، سازگاری و قابلیت فردی) با سبک رهبری دانشی دبیران رابطه وجود دارد. در این راستا سبک رهبری دانشی دبیران بین عزت نفس سازمانی و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان دارای نقش میانجی می باشد (05/0>P).
_||_