بررسی رابطه تدریس خلاقانه اساتید با موفقیت در یادگیری الکترونیکی دروس زبان و ادبیات فارسی توسط دانشجویان (مطالعه موردی: دانشجویان گروههای علوم انسانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهر قدس)
الموضوعات :
1 - استادیار گروه زبان و ادبیات فارسی، واحد شهر قدس، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
الکلمات المفتاحية: یادگیری الکترونیکی, یادگیری, تدریس, تدریس خلاقانه,
ملخص المقالة :
این پژوهش با هدف بررسی رابطه تدریس خلاقانه اساتید با موفقیت در یادگیری الکترونیکی دروس زبان و ادبیات فارسی به دانشجویان از دیدگاه دانشجویان گروههای آموزشی علوم انسانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهر قدس به روش توصیفی_همبستگی به انجام رسید. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانشجویان مقطع کاردانی، کارشناسی و کارشناسی ارشد این واحد دانشگاهی است. براساس فرمول کوکران از این تعداد، 358 نفر بهعنوان نمونه به روش تصادفی انتخاب شدند. برای گردآوری دادههای موردنیاز از پرسشنامه استاندارد تدریس خلاق و پرسشنامۀ عوامل مؤثر بر موفقیت یادگیری الکترونیکی بردبار و همکاران (1393) استفاده گردید. پس از گردآوری و استخراج دادهها، دادههای گردآوریشده با استفاده از فرمولهای آماری، مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفتند. برای تجزیهوتحلیل دادهها نیز از نرمافزار آماری SPSS24 استفاده گردید. نتایج حاصل از پژوهش نشان دادند که از دیدگاه دانشجویان، بین تدریس خلاقانه اساتید با موفقیت در یادگیری الکترونیکی رابطه مثبت وجود دارد. همچنین بین هر یک از مؤلفههای تدریس خلاق یعنی چالش، آزادی، حمایت از ایدهها، اعتماد و اطمینان، مباحثه، تضاد، خطرپذیری، زمان دادن به ایدهها، سرزندگی و پویایی و شادمانی و شوخ طبیعی با موفقیت در یادگیری الکترونیکی، رابطه وجود دارد.
_||_