تدوین و برازش مدل مطلوب سازمان یادگیرنده از منظر ساختار سازمانی حامی یادگیری در سازمان آموزشوپرورش با تأکید بر مدیریت دانش
الموضوعات :سعید ناصری 1 , حسن شهرکی پور 2 , فردوس یادگاری 3
1 - دانشجوی دکتری،گروه مدیریت آموزشی ، واحد رودهن، دانشگاه آزاد اسلامی، رودهن، ایران.
2 - دانشیار گروه مدیریت آموزشی، واحد رودهن، دانشگاه آزاد اسلامی، رودهن، ایران.
3 - استادیارگروه مدیریت آموزشی، واحد رودهن، دانشگاه آزاد اسلامی، رودهن، ایران.
الکلمات المفتاحية: مدیریت دانش, سازمان یادگیرنده, یادگیری, ساختار سازمانی حامی یادگیری,
ملخص المقالة :
هدف اساسی پژوهش حاضر عبارت است از طراحی و برازش مدل مطلوب سازمان یادگیرنده از منظر ساختار سازمانی حامی یادگیری در سازمان آموزشوپرورش با تأکید بر مدیریت دانش (مورد مطالعه: آموزشوپرورش شهر تهران). قابل ذکر است که با استفاده از طرح متوالی اکتشافی (کیفی و کمی) این مطالعه به انجام رسید. دادههای لازم در فاز کیفی با انجام مصاحبه عمقی با 20 نفر از خبرگان حوزه مدیریت آموزشی و مدیران سازمان آموزشوپرورش شهر تهران که با روش نمونهگیری نظری انتخاب شده بودند، جمعآوری شدند. دادههای پژوهش با استفاده از روش تحلیل مضمون از نوع شبکه مضامین تحلیل شده و مدل مفهومی اندازه گیری شبکهای سازمان یادگیرنده در سازمان آموزشوپرورش تهیه شدند. نتایج کیفی پژوهش نشان دادند که مدل مطلوب سازمان یادگیرنده در سازمان آموزشوپرورش با دو مضمون فراگیر شامل مدیریت دانش و ساختار سازمانی حامی یادگیری درمجموع با 128 مضمون پایهای به حد اشباع نظری رسیده است. در فاز کمی پژوهش بهمنظور ارزیابی و آزمون مدل از مطالعه پیمایشی استفاده گردید. با استفاده از ابزار پرسشنامه محقق ساخته مأخوذ از مضامین پایهای مطالعه کیفی، دادههای پژوهش از روی 226 نفر از مدیران و کارکنان سازمان آموزشوپرورش شهر تهران که با روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای انتخاب شده بودند، گردآوری شدند. نتایج کمی پژوهش نشان دادند که مدل تجربی اندازهگیری شبکهای سازمان یادگیرنده در سازمان آموزشوپرورش شهر تهران از برازش نسبتاً مطلوبی برخوردار است. همچنین بُعد مدیریت دانش توانسته است با میزان 935/0 در سنجش مدل تجربی سازمان یادگیرنده، بیشترین سهم را دارا باشد.
_||_