اعتباریابی الگوی ارتقاء مدیریت کیفیت آموزش مدارس شهرستان اهواز
الموضوعات :لیلا آدابی 1 , غلامحسین برکت 2 , لیلا بهمئی 3
1 - دانشجوی دکتری، گروه مدیریت آموزشی، واحد اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز، ایران
2 - دانشیار، گروه مدیریت آموزشی، واحد اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز، ایران
3 - استادیار گروه آموزش ابتدایی، واحد امیدیه، دانشگاه آزاد اسلامی، امیدیه، ایران
الکلمات المفتاحية: اعتباریابی, مدارس متوسطه, کیفیت آموزش, روش داده بنیاد,
ملخص المقالة :
پژوهش درباره کیفیت آموزش در مدارس از جمله مهمترین مسائلی است که از یک سو بازخورد مناسب برای تجزیه و تحلیل مسائل آموزشی، تصمیمگیریهای اساسی و برنامهریزیهای راهبردی در اختیار مسئولان و دستاندرکاران آموزش و پرورش قرار می دهد و از سوی دیگر، دبیران با آگاهی از کیفیت عملکرد خود در جریان تدریس قادر خواهند بود به اصلاح شیوهها و روشهای آموزشی و در نتیجه، افزایش کیفیت تدریس خود بپردازند. بنابراین، هدف از این پژوهش تدوین الگوی ارتقاء کیفیت مدارس متوسطه شهرستان اهواز با استفاده از روش داده بنیاد بود. روش پزوهش کیفی و از نظر هدف کاربردی بود. در مرحله اول مطالعه کیفی با رویکرد نظریه زمینهای با مصاحبه نیمه ساختاریافته با 25 نفر از متخصصین حوزه مورد بررسی انجام شد و در مرحله بعد و به منظور اعتباریابی الگو به دست آمده پرسشنامهای در اختیار 18 نفر از متخصصین این حوزه قرار گرفت. همچنین اعتباریابی الگو با استفاده از روش اعتبار محتوایی لاوشه بوده است.ابزار پژوهش نیز مصاحبه نیمه ساختاریافته بود که اعتبار آن با روایی صوری و پایایی نیز با روش ضریب توافق بین کدگذاران انجام شد که مقدار آن 90/0 حاصل شد. نتایج تحلیل و اعتباریابی الگو در 5 بعد اصلی عبارت است از: شرایط علّی با 1 مقوله اصلی و اعتبار 94/0، شرایط زمینهای با 2 مقوله اصلی و اعتبار 88/0، شرایط مداخلهگر با 2 مقوله اصلی و اعتبار 85/0، راهبردها با 2 مقوله اصلی و اعتبار 80/0 و پیامدها با 2 مقوله اصلی و اعتبار 70/0 یافتههای پژوهش نشان داده است که الگو ارتقا کیفیت آموزش در مدارس شهر اهواز از اعتبار خوبی برخوردار بوده است.
_||_