مستندسازی تجربیات مدیران مرکز آموزش علمی کاربردی بهزیستی و تامین اجتماعی استان بوشهر؛ پیشایندها و پیامدها
الموضوعات :عادله عالی زاده 1 , محمد حسین پور 2 , غلامحسین برکت 3
1 - دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی، واحد اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز، ایران
2 - دانشیار، گروه مدیریت آموزشی، واحد اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز، ایران
3 - دانشیار گروه مدیریت آموزشی، واحد اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز، ایران.
الکلمات المفتاحية: مستندسازی, تجربیات مدیران, مرکز آموزش علمی کاربردی,
ملخص المقالة :
پژوهش حاضر با هدف بررسی الگوی مستندسازی تجربیات در مرکز آموزش علمی کاربردی بهزیستی و تامین اجتماعی استان بوشهر با استفاده از روش تحقیق توصیفی از نوع پیمایشی انجام شد. جامعه آماری شامل کلیه مدیران مرکز آموزش علمی کاربردی سازمان تأمین اجتماعی استان بوشهر در سال 1401 بودند که حجم نمونه با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی و فرمول کوکران، 108 نفر تعیین گردید. پایایی پرسشنامه با توجه محاسبه ضریب آلفای کرونباخ مورد تأئید قرار گرفت. برای تجزیه و تحلیل از روش های آماری توصیفی و آمار استنباطی(مدل معادلات ساختاری) از طریق نرمافزارSmart PLS 3 ااستفاده شد. یافته ها نشان داد که شرایط علی (انگیزش کارکنان؛ توجه به نیازهای کارکنان؛ آموزش؛ شایسته سالاری؛ توانمندسازی) بر مستندسازی تجربیات مدیران در مرکز آموزش علمی کاربردی سازمان تأمین اجتماعی استان بوشهر تأثیر مثبت و معناداری دارد اما انگیزه تأثیر معناداری بر مستندسازی تجربیات مدیران ندارد. همچنین شرایط زمینه ای (قوانین و مقررات، فناوری اطلاعات، ارتباطات سازمانی مبتنی بر اعتماد) بر مستندسازی تجربیات مدیران در سازمان تأمین اجتماعی استان بوشهر تأثیر مثبت و معناداری دارد اما جو سازمانی بر مستندسازی تجربیات مدیران تأثیر معنی داری ندارد. نتایج همچنین نشان داد که شرایط مداخلهگر (سبک های سنتی مدیریتی، عدم حمایت مدیران عالی، مقاومت مدیران) بر مستندسازی تجربیات مدیران در سازمان تأمین اجتماعی استان بوشهر تأثیر منفی و معناداری دارد اما ساختار سنتی و مشغولیت کاری تأثیر معنی دار بر مستندسازی تجربیات نداشتند. یافته دیگر نشان داد که شرایط زمینه ای (جو سازمانی، ارتباطات سازمانی مبتنی بر اعتماد) بر راهبردهای مستندسازی تجربیات مدیران در سازمان تأمین اجتماعی استان بوشهر تأثیر مثبت و معناداری دارد اما قوانین ومقررات و فناوری اطلاعات تأثیر معنی داری بر مستندسازی تجربیات نداشتند. در نهایت متغیر راهبردها نیز بر پیامدها(بهره وری، سازمان یادگیرنده، حل مسائل سازمان،الگوبرداری از تجارت دیگران) تأثیر مثبت و معناداری داشت.
_||_
