بررسی رابطه بین جامعه پذیری سازمانی و بروندادهای نقش معلمان تازه کار
الموضوعات :مجید آرش 1 , فرهاد احمدی اصل 2 , جعفر عباسی 3 , داوود علیپور 4
1 -
2 - دامشجو
3 - دانشجو
4 - دانشجو
الکلمات المفتاحية: واژگان کلیدی: جامعهپذیریسازمانی, بروندادهای نقش,
ملخص المقالة :
هدف ازاین مقاله بررسی رابطه بین جامعه پذیری سازمانی و برونداد های نقش معلمان تازه کار است.معلمانی که سابقه کاری بین 0تا 5 سال دارند. درسال1390، تعداد آنهادر شهر تهران 293 نفر بوده است. که همه به عنوان نمونه انتخاب شدند. برای گردآوری داده ها از پرسش نامه جامعه پذیری سازمانی و پیامدهای نقش جونز استفاده شده است برای کسب روایی پرسش نامه نظر صاحبنظران را جویا شدیم و پایایی پرسش نامه با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ محاسبه شد و مقدار آن 73/ 0 به دست آمد. برای توصیف داده ها از آمار توصیفی (میانه، میانگین، درصدو ...)و تجزیه و تحلیل داده ها از آمار استنباطی (ضریبهمبستگیپیرسون) استفاده شده است و از نرم افزار SPSS برای تحلیل داده ها استفاده شد.نتایج به دست آمده مبین این نکته است که بین جامعه پذیری سازمانی و بروندادهای نقش معلمان رابطه معناداری وجود داردو بین جامعهپذیریسازمانیوجهت یابی نقشرابطه مثبت و بین جامعهپذیریسازمانیوابهام و تعارض نقش رابطه منفی بر قرار است. این نتایج بیانگر اهمیت جامعه پذیری سازمانی در مراکز آموزشی است.ضرورت این فرایند زمانی بیشتر احساس می شود که این فرایند منجر به رسیدن به هدف غایی کل نظام آموزشی یعنی یادگیری دانش آموزان می شود .
منابع فارسی
شامئی برزکی، ع و اصغری، ژ. (1389). رابطه بین جامعه پذیری سازمانی و تعهد سازمانی در شرکت گاز استان کردستان، پژوهش نامه مدیریت تحول، سال دوم شماره3 .
منابع انگلیسی
Champoux, J., 2011,Organizational Behavior (4th ed.), New York, Routledge.
Crow, G., 2007, Professional and Organizational Socialization of New English Headteachers in School Reform Contexts, Educational Management Administration Leadership, Vol. 35, No. 1, pp. 51-71.
Cousins, P .D., 2006, Creating Supply Chain Relational Capital: The Impact of Formal and InformaL Socialization Processes, Journal of Operations Management, Vol. 24, pp. 851–863.
Cochran, J. D., 2001, Role Outcome of School Division Socialization Tactics for Middle School Principals in Virginia, Unpublished Doctoral Dissertation, Virginia Polytechnic Institute and State University, Virginia.
Clugston, M., 2000, Does Cultural Socialization Predict Multiple Bases and Foci of Commitmen, Journal of Management,Vol. 26, No. 1, pp. 5-30.
Cooper, H., and Anderson, N., 2006, Organizational Socialization, Journal of Managerial Psychology, Vol. 21, No. 5, pp. 492-516.
Debolt,G.P., 1992, Teacher Induction and Mentoring, State University of New York, Albany Press.
Gruman, J .A., 2006, Organizational Socialization Tactics and Newcomer Proactive Behaviors, Journal of Vocational Behavior, Vol. 69 , pp. 90–104.
Holcomb, C., 2006, Mentor and Mentee Perceptions of the Importance and Effectiveness of Mentor Support, Unpublished Doctoral Dissertation,University of South Florida, Florid.
Irene, M., 2010,Socialization Experiences Resulting from Engineering Teaching Assistantships at Purdue University,Unpublished Doctoral Dissertation, Purdue University.
Kowtha, N. R., 2008, Engineering the Engineers: Socialization Tactics andNew Engineer Adjustment in Organizations, Academic Journal, Vol. 55, No. 1, pp.67- 81.
Kramer, M. W., 2010, Organizational Socialization,polity press, cambridge, Vol. 5, No. 7, pp. 186.
Kreitner, A., and kinicki, A., 2001, Organizational Behavior,Mcgram Hill Higher Education, pp. 89-90.
Lichty, M., 1999, The Socialization Process of New College Faculty in Family and Consumer Sciences Teacher Education, Unpublished doctoral dissertation, Virginia Polytechnic, Virginia.
Pattanayak, B., 2005,HumanresourceManagement, Asoke. K . Ghosh, India.
Stalling, M., 1998, Building a Professional Support Programfor the Beginning Teacher, Unpublished doctoral dissertation, Virginia Polytechnic Institute and State University.
Wiener, Y., 1982, Commitment in Organizations: A Normative View, Academy of Management Review, Vol. 7, No. 3, pp. 418–428.
Young, K., 2007, An Alternative Model of Special Education Teacher Education Socialization, Teaching and Teacher Education, Vol. 24 , pp. 901–914.