بررسی تاثیر مدیریت دانش بر عملکرد مالی با میانجیگری یادگیری سازمانی
الموضوعات :
ابراهیم رحیمی
1
1 -
تاريخ الإرسال : 26 الخميس , شوال, 1438
تاريخ التأكيد : 07 الأربعاء , محرم, 1439
تاريخ الإصدار : 04 الأربعاء , ربيع الأول, 1439
الکلمات المفتاحية:
پایایی,
رهبری کار تیمی,
عامل یابی,
ملخص المقالة :
همواره در بیشتر سازمان ها در سرتاسر دنیا مدیران به دنبال ارتقاء و بهبود عملکرد سازمان های خویش می باشند. تحقیقات مدیریتی بر اهمیت مدیریت دانش و یادگیری سازمانی در بهبود عملکرد تاکید دارند. این پژوهش قصد دارد تا به بررسی تاثیر مدیریت دانش بر عملکرد مالی به صورت مستقیم و غیرمستقیم با میانجی گری یادگیری سازمانی در اداره کل آموزش و پرورش استان مرکزی بپردازد. روش پژوهش توصیفی-تحلیلی و از نوع همبستگی است. جامعه آماری این پژوهش، کارکنان اداره کل آموزش و پرورش استان مرکزی به تعداد 250 نفر می باشد. حجم نمونه به وسیله فرمول تعیین حجم نمونه 82 تعیین شد. ابزار جمع آوری داده ها پرسش نامه استاندارد بود که روایی پرسشنامه بر اساس روایی محتوا و سازه و پایایی آن از طریق آلفای کرونباخ مورد سنجش قرار گرفت. اطلاعات به دست آمده با استفاده از نرم افزار لیزرل تجزیه و تحلیل شد. پس از تحلیل داده ها با استفاده از نرم افزار، تمامی فرضیات مطرح شده در پژوهش پذیرفته شدند.
المصادر:
ابراهیمیان جلودار، سید یاسر، ابراهیمیان جلودار، سید روح الله، و ابراهیمیان جلودار، سید محمود. (1391). بررسی اثربخشی مدیریت دانش(با مروری بر توانمندی ها و فرایند مدیریت دانش. توسعه سازمانی پلیس، شماره 41، ص 104-89.
آقاجانی، حسنعلی و جعفری کناری، سیده نفیسه. (1393). رابطه بین یادگیری سازمانی و عملکرد شرکتهای دانش بنیان: نقش واسطه ای نوآوری سازمانی. دومین کنفرانس ملی حسابداری، مدیریت مالی و سرمایه گذاری، گرگان.
اقدسی، محمد و خاکزار بفروئی، مرتضی. (1387). سنجش سطح قابلیتهای یادگیری سازمانی در بیمارستان ها. نشریه بین المللی مهندسی صنایع و مدیریت تولید دانشگاه علم و صنعت ایران، جلد 19، شماره 4، ص 83-71.
امیرخانی، امیر حسین. (1384). کاربرد مدیریت دانش در بهبود عملکرد سازمان. پیک نور، شماره 11، ص 140-131.
باورصاد، بلقیس ؛ حبیبی، لیلا و توانبخش، حسام الدین. (۱۳۸۹)، بررسی رابطه بین مدیریت دانش و عملکرد سازمان در شرکتهای پذیرفته شده دربورس اوراق بهادار تهران. اولین همایش ملی مدیریت، شیراز، انجمن علمی مدیریت دانشگاه شیراز.
دیوانداری، علی؛ سیدجوادین، سیدرضا؛ نهاوندیان، محمد و آقازاده، هاشم. (1387). بررسی رابطه بین بازارگرایی و عملکرد بانک های تجاری ایران. مجله تحقیقات اقتصادی، شماره 83، ص 40-17.
رضایی، روح اله؛ صلاحی مقدم، نفیسه و شعبانعلی فمی، حسین. (1393). بررسی اثر مدیریت دانش بر عملکرد سازمانی در سازمان جهاد کشاورزی استان البرز. پژوهش های ترویج و آموزش کشاورزی، سال هفتم، شماره 4، ص 91-77.
حق پناه، سارا. (1393). بررسی رابطه بین مدیریت دانش و عملکرد مالی شرکت ایران خودرو. پایاننامه کارشناسی ارشد، موسسه آموزش عالی غیرانتفاعی و غیردولتی رجاء قزوین .
حاجی پور، بهمن و کرد، مرتضی. (1390). اثرات پیمان های راهبردی بر روابط بین یادگیری سازمانی، نوآوری و عملکرد مالی شرکت. مطالعات مدیریت بهبود و تحول، سال بیست و یکم، شماره 64، ص 166-141.
خانلری، امیر و سبزه علی، رضوان. (1393). بررسی رابطه یادگیری سازمانی و عملکرد مالی از طریق فرایند نوآوری در شرکت های صنعتی گلپایگان. مدیریت بازرگانی، دوره 6، شماره 4، ص 790-773.
خالقی نژاد، سید آیت ؛ زراء نژاد، منصور و امیرنژاد، قنبر. (۱۳۹۲). تاثیر مدیریت دانش بر عملکرد اقتصادی مالی سازمان: با نقش واسطه ای یادگیری سازمانی(مطالعه موردی: کارکنان شرکت بهره برداری نفت و گاز گچساران، دومین کنفرانس بین المللی مدیریت، کارآفرینی و توسعه اقتصادی، قم، دانشگاه پیام نور.
صفرزاده، حسین؛ تدین، اعظم و حر محمدی، مریم. (1391). بررسی تاثیر استراتژی های مدیریت دانش بر نوآوری و عملکرد سازمانی (مطالعه موردی مراکز بهداشتی و درمانی شمال فارس. طلوع بهداشت، سال یازدهم، شماره اول، 86-76.
قربانی زاده، وجه الله و مشبکی، اصغر. (1384). طراحی الگویی برای تعیین سطح یادگیرندگی سازمانها: شرکتهای قطعه سازی خودرو. فصلنامه مدرس علوم انسانی، دوره 10، شماره 4، ص 209-169.
مقیمی، م؛ امامی، ف. و کاظمی، م. (1390). ارزیابی و اولویت بندی شاخصه های سرمایه اجتماعی و تاثیر آن بر عملکرد سازمانی در نظام دانشگاهی. فصلنامه مدیریت فرهنگ سازمانی، دوره 9، شماره 2، ص 60-29.
ملاحسینی، علی؛ فرقانی، محمد علی و مرادخانی، بریار. (1389). بررسی تاثیر قابلیت یادگیری سازمانی بر عملکرد SME های شهرستان کرمان با استفاده از روش AHP. نشریه کاوشهای مدیریت بازرگانی، سال دوم، شماره سوم، ص 111-91.
مهدوی خو، مهدی؛ محمود ترابی، مریم و ختن لو، محسن. (1394). بررسی تاثیر اجزا سرمایه فکری بر ابعاد عملکرد مالی. دوفصلنامه حسابداری دولتی، سال اول، شماره 2، ص 83-92.
یاوری، وحید و زاهدی، شمس السادات. (1392). طراحی مدلل مفهومی مدیریت عملکرد سازمانی برای سازمان های دولتی و غیرانتفاعی. اندیشه مدیریت راهبردی، سال هفتم، شماره اول، ص 122-79.
_||_
Argyris, C. (1987). Double Loop Learning in Organizations. Harvard Business Review, 65(5), 11-25.
Alavi, M., & Leidner, D. E. (2001). Knowledge management and knowledge management system: Conceptual foundations and research issues. MIS Quartely, 25(1), 107-136.
Armstrong, M. (2000), The name has changed but has the game remained the same, EmployeeRelations, Vol. 22, No. 6, pp. 576-589.
Bayraktaroglu, S., Kutaniz, R.O.(2003). Transforming hotels into learning organizations: a new strategy for going global, Tourism Management; No.24, July, (149-154).
Dawes,P.L.(2003). A model of the effects of technical consultants on organizational learning in high-technology purchase situations, The Journal of high Technology Management Research;14,PP1-20.
Dixon, N. M. (1999). The Organizational Learning Cycle: How We Can Learn Collectively, 2nd ed., New York: McGraw-Hill, pp. 70-75.
El Said, G.R. (2015). Understanding Knowledge Management System antecedents of performance impact: Extending the Task-technology Fit Model with intention to share knowledge construct, Future Business Journal, NO. 1, P. 75 – 87
Gorelick, C. (2005). For performance through learning, knowledge management is the critical practice, The Learning Organization, Vol. 12, No. 2, pp. 125-139.
Jerez-Gomez, P., Cespedes-Lorente J. & Valle-Cabrera, R. (2005). Organizational learning capability: aproposal of measurement, Journal of Business Research. Vol.58, pp.715– 725.
Liao, S.H., & Wu, C.H., (2009). The Relationship among Knowledge Management, Organizational Learning, and Organizational Performance, International Journal of Business and Management, Vol.4, NO,4, P.64-76.
Michna, Anna. (2009). The relationship between organizational learning and SMEs performance in Poland. Journal of European industrial training. Emerald grouping publishing limited, Vol. 33, No. 4, PP: 337-356.
Prieto, I., Revilla, E., (2006). Assessing the impact of learning capability onbusiness performance: empirical evidence from Spain. ManagementLearning 37 (4), 499–522..
Probst, G., Raub, S. & Romhardt, K. (2000), Managing Knowledge: Building Blocks for Success, New York : John Wiley & Sons.
Trivella, L., and Nasiopoulos K. Dimitrios. (2015). Knowledge Management Strategy within the Higher Education. The case of Greece, Procedia - Social and Behavioral Sciences, 175 488 – 495.
Wong, K.Y., Tan, L.P., Lee, C.S. & Wong, W.P.(2013). Knowledge Management performance measurement: measures, approaches,trends and future directions , Information Development 1–19.
Wickramasinghe, N., & Lubitz, D. V. (2007). Knowledge-based Enterprise: Theories and Fundamentals. Idea Group Publishing.
Yukl,G. (2009), leading organizational learning: Reflections on theory and research, The Leadership Quarterly, Vol.20, pp.49-53.
Zaied, A., Soliman Hussein, G., & Hassan, M. (2012). The role ofknowledge management in enhancingorganizational performance. InternationalJournal of Information Engineering andElectronicBusiness, 4 (5), 27-35.
Zheng, W., Yang, B., Mclean, G.N. (2010). Linking Organizational Culture, Strategy andOrganizational Effectiveness; Mediating Role of Knowledge Management. Journal ofBusiness Research, Vol. 63, 763-771. .