توسعه مدیریت دانش بر پایه فرهنگ سازمانی
الموضوعات :محمود اکرامی 1 , آرزو نعیمی مجد 2
1 - عضو هیات علمی
2 - دانشجو
الکلمات المفتاحية: مدیریت دانش, کلید واژه ها :فرهنگ سازمانی,
ملخص المقالة :
چکیده پژوهش حاضردرجهت تقویت مدیریت دانش برپایه فرهنگ سازمانی کارکنان شاغل در ادارات مناطق آموزش و پرورش شهر تهران انجام شد. تعداد 61نفرازمدیران و کارشناسان ارشد ده اداره ازمناطق 21گانه به صورت چندمرحله ای انتخاب و پرسشنامه های فرهنگ سازمان و مدیریت دانش هریک بااعتبار 95/0=α روی افرادگروه نمونه اجراگردید. بااستفاده ازمدل t تک گروهی میزان هریک ازمتغیرهای فرهنگ سازمان (فرهنگ قومی، فرهنگ ادهوکراسی، فرهنگ بازارو فرهنگ سلسله مراتبی)درجامعه موردمطالعه بیش ازحدمتوسط وبالا و متغیر های مدیریت دانش (خلق دانش، تسهیم دانش و انتقال دانش)درحدمتوسط ارزیابی گردید. استفاده از مدل فریدمن نشان داد درجامعه موردمطالعهمتغیرهای فرهنگ قومی، فرهنگ سلسله مراتبی، فرهنگ بازار، و فرهنگ ادهوکراسی به ترتیب رتبه های 1تا4 ومتغیرهای خلق دانش، کاربرد دانش و تسهیم دانش دررتبه های 1تا3 هستند. اجرای مدل همبستگی بنیادی نشان دادمتغیر های فرهنگ بازار و تجربه خدمتی اثر منفی در مدیریت دانش دارد. به این معنا اگر مدیری نسبتاً مسن، بدون تجربه خدمتی، بافرهنگ سلسله مراتبی بسیار بالاباشد،مناسب ترین ترکیب مدیریت دانش،ترکیب خلق دانش بسیار بالا، تسهیم دانش بالا، و کاربرد دانش متوسط است. نتایج حاصل ازاجرای مدل همخوانی مجذورکای نشان دادبین متغیر تحصیلات با متغیرهای فرهنگ قومی،فرهنگ ادهوکراسی، فرهنگ سلسله مراتبی،فرهنگ سازمان و مدیریت دانش به مفهوم کلی رابطه وجود دارد،و برای تعیین جهت رابطه از مدل رگرسیون هم زمان استفاده،ونتیجه نشان داد بین متغیر فرهنگ سازمان، فرهنگ قومی، فرهنگ ادهوکراسی، فرهنگ سلسله مراتبی و تحصیلات رابطه معنادار وجود دارد و با توجه به مقدار منفیβ این رابطه معکوس است، یعنی با افزایش سطح تحصیلات متغیرهای ذکر شده کاهشمی یابد. مدیریت دانش نیز با تحصیلات رابطه دارد. بین مؤلفه های مدیریت دانش با ویژگی های فردی رابطه مشاهده نگردید.
منابع فارسی
رابینز، ا.پی. (1995). مدیریت رفتارسازمانی، مترجمان: علی پارسائیان، محمداعرابی (1377)، چاپ اول. تهران:موسسهمطالعات پژوهشهای بازرگانی.
رحیمی، ح.و نجفی، م. (1386).مدیریت دانش در سازمان های آموزشی،تهران: انتشارات جاودانه.
زارعی متین، ح. (1372).فرهنگ و عملکرد سازمان،مجله دانش مدیریت، شماره 23، صفحه 58.
سیف اللهی، ن. و داوری، م. (1387).مدیریت دانش در سازمان ها،تهران: انتشارات آراد کتاب.
شاین، ا. (1996).فرهنگ سازمانی،ترجمهمحمدابراهیم محجوب (1383)،تهران: فرا.
شریفزاده، ف.و کاظمی، م. (1377). مدیریت فرهنگ سازمانی،تهران : نشر قومس.
کیا، م، (1388).نقش فرهنگ سازمانی در نظریه پردازی مدیریت،مجله علمی کاربردی مدیریت دولتی، شماره 139، صفحه 31.
کرمی پور، م. (1382).معلم، مدیریتدانش و آموزش،مجله توسعه مدیریت، شماره 46، صفحه 49.
منابع انگلیسی
Balthazard , P. A., and Cooke, R. A., 2004, Organizational Culture and Knowledge Management success: Assessing the Behavior–Performance Continuum,Proceedings of the 37th Hawaii International Conference on System Sciences.
Branndt, M ., and Jones , D. B. A., 2009, Organizational Culture and Knowledge Management: An Empirical Investigation of U.S. Manufacturing Firms, Unpublished doctoral dissertation, Nova Southeastern University.
Chaung, Y.T., Robin ,C., and Julian , Z., 2004, Organizational Culture, Group Diversity and Intra-Group Conflict, Journal of Team Performance Managemen, No. 10.
Cameron , k.s., and Quinn , R. E.,2006, Diagnosing and Changing Organizational Culture: Base on the Competing Values Framework,Addison -Wesley Publishing Company ,Inc.
Chin - Loy, C., 2003, Assessing the Influence of Organizational Culture on Knowledge Management Success, Unpublished Doctoral Dissertation , Nova Southeastern University.
Delong, D. W., and Fahey, L., 2002,Diagnosing Culture Barriers to Knowledge Management,The Academy of Management Executive , Vol. 14, No. 4.
Davenport ,T. H., and Prusak , L., 1998, Working Knowledge: How Organizations Manage What they Know, Boston: Harvard Business School Press.
Garvey, B., and Williamson, B., 2002, Beyond Knowledge Management Dialogue Creativity and the Carporate Curricullum Harlow, UK, FinancialTimws/Prentic Hall.
Gupta , J . N. D., and Sharma , S. K., 2004, Creating Knowledge Base Organizations, Idea Group Publishing.
Haney, D. S., 2003, Knowledge Management in a Profssional Service Firm, Unpublished Doctoral Dissertation, Indian University.ProquestInformation And Learning Compony
Macdermott , R., and Dell, C., 2001,Overcoming Cultural Barriers to Sharing Knowledge,Journal of Knowledge Management, Vol. 5, No. 1.
Merwick , A. D., 2001,Knowledge Management Technology, Systems, Vol. 40, No. 4, pp. 814.