پیش بینی رفتار شهروندی سازمانی دبیران مدارس متوسطه بر اساس یادگیری سازمانی
الموضوعات :
عادل زاهد بابلان
1
(عضوهیات علمی)
علی خالقخواه
2
(عضو هیات علمی)
حسین قمری گیوی
3
(عضو هیات علمی)
ملیحه فتحی جناقرد
4
(دانشجو)
الکلمات المفتاحية: رفتار شهروندی سازمانی, مدارس متوسطه, واژگان کلیدی: یادگیری سازمانی,
ملخص المقالة :
هدف از این پژوهش پیش بینی رفتار شهروندی سازمانی دبیران دوره متوسطه بر اساس یادگیری سازمانی آنان بود. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه آماری این پژوهش، دبیران مدارس متوسطه دوره دوم شهر اردبیل در سال 93-92 به تعداد 1070 نفر بودند. حجم نمونه به وسیله فرمول کوکران 282 نفر و با روش نمونهگیری طبقهای تصادفی تعیین گردید. ابزار گردآوری اطلاعات دو پرسشنامه استاندارد رفتار شهروندی سازمانی اورگان و کونوسکی با پایایی 73/0 و یادگیری سازمانی چیوا، همکاران (2007) با پایایی 95/0 بود. تجزیه و تحلیل دادهها از طریق آمار توصیفی (میانگین، انحراف معیار) و آمار استنباطی (ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه گام به گام) انجام شد. نتایج نشان داد که تمام مولفههای یادگیری سازمانی به جز ریسکپذیری با رفتار شهروندی سازمانی دبیران رابطه مثبت داشت. از بین متغیرهای مورد مطالعه در رگرسیون به ترتیب: تجربهاندوزی، ریسکپذیری و تصمیمگیری مشارکتی پیش بینی کننده رفتار شهروندی سازمانی دبیران بودند.
منابع
فارسی
References
_||_