سبک های تفکر ، هیجان طلبی و پیشرفت تحصیلی
الموضوعات :
1 - عضو هیات علمی
2 - دانش آموخته دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران
الکلمات المفتاحية: پیشرفت تحصیلی, کلید واژه ها : سبک های تفکر, هیجان طلبی,
ملخص المقالة :
چکیده این پژوهش با هدف بررسی رابطۀ سبک های تفکر با هیجان طلبی ، سبک های تفکر با پیشرفت تحصیلی و رابطه بین هیجان طلبی با پیشرفت تحصیلی انجام شد. جامعه آماری پژوهش شامل : کلیه دانشجویان رشته هنر و ریاضی دانشکده هنر و معماری و مجتمع آموزشی پیامبر اعظم واحد تهران مرکز دانشگاه آزاد اسلامی بودند . نمونه پژوهش شامل928 دانشجو ( 266 پسر و 662 دختر )بود که به روش نمونه گیری طبقه ای نسبی انتخاب شدند.برای سنجش سبک های تفکر از پرسش نامه سبک های تفکر3 استرنبرگ و نیز برای اندازه گیری هیجان طلبی از آزمون هیجان طلبی آرنت4 استفاده شد. نتایج ضریب همبستگی پیرسون و آزمون t نشان داد که بین سبک های تفکر قانون گذار،فرد سالار ، جرگه سالار ، ناسالار، درون نگر ، آزاد اندیش و هیجان طلبی در گروه پسران رابطۀ مستقیم وجود داشت و بین قانون گذار ، قضاوت گر ، آزاد اندیش و هیجان طلبی در دختران رابطه مستقیم و بین اجرایی ، محافظه کار و هیجان طلبی در دختران رابطۀ معکوس وجود داشت و نیز بین قانون گذار ، پایورسالار و پیشرفت تحصیلی در پسران رابطه مستقیم وجود داشت و در دختران بین قانون گذار ، جرگه سالار ، درون نگر ، آزاد اندیش و پیشرفت تحصیلی رابطه مستقیم و بین اجرایی ، محافظه کار و پیشرفت تحصیلی رابطه معکوس وجود داشت و هم چنین بین هیجان طلبی و پیشرفت تحصیلی پسران رابطه معنی دار نبوده ولی در دختران بین آنها رابطه مستقیم وجود داشت .
منابع
امامی پور ، س . (1381 ) . بررسی تحولی سبک های تفکر در دانش آموزان و دانشجویان و رابطه آن با خلاقیت و پیشرفت تحصیلی .رساله دکتری . دانشگاه آزاد اسلامی . واحد علوم و تحقیقات تهران .
حسین پور، ش .( 1376 ) . بررسی نقش تهییج طلبی در دقت و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان دبیرستان های پسرانه شهر تهران . پایان نامه کارشناسی ارشد . دانشگاه تربیت مدرس.
دلاور، ع .(1384 ) . احتمالات و آمار کاربردی در روانشناسی و علوم تربیتی . تهران : انتشارات رشد .
سیف ، ع . ا . ( 1384 ) . روانشناسی پرورشی .تهران : آگاه .
سیف، ع . ا . ( 1386 ) . روانشناسی پرورشی نوین : روانشناسی یادگیری و آموزش . تهران : دوران.
کریمی ، ی . ( 1386 ) . روانشناسی تربیتی . تهران : نشر ارسباران .
معنوی پور ، د . ( 1381 ) . بررسی روایی و اعتبار و هنجاریابی پرسش نامه سبک های تفکر در دانشجویان . طرح پژوهشی . دانشگاه آزاد اسلامی . واحد گرمسار .
نیکو ، س . (1383 ) . رابطه میان سبک یادگیری ( تکانشی – تأملی ) و هیجان خواهی در دانش آموزان سال اول
دبیرستان های شهر تهران در سال تحصیلی 83-1382 . پایان نامه کارشناسی ارشد چاپ نشده . دانشگاه آزاد اسلامی . واحد علوم و تحقیقات تهران .
Arnett , J. (1994) .Sensation seeking: A new conceptualization and a new scale. Journal of Personality and Individual Differences, 16(2),289-296.
Culberston, F. M. (1997). Depression and gender. American Psychologist, 52, 25-31.
Desrichard, O., Martin, P., Dantzer, B., & Paignon, A. (2008). The French version of the Arnett inventory of sensation seeking: Internal & predictive validity. Retrieved on Nov. 20, 2008 from http: // www.sciencedirect .com
Dia, D. Y., & Feldhusen, J. F. (1999). A validation study of the thinking styles inventory: Implications for gifted education. Roper Review, 21(4), 302-307.
Franken, R. E. (1990). Thinking styles of sensation seekers. Unpublished manuscript, University of Calgary, Canada.
Izard, C. E. (1991). The psychology of emotions.New York: Plenum.
Lazarus, R. S. (1991) . Emotion and adaptation. New York: OxfordUniversity press.
McClelland, D. C. (1985). Human motivation .Glenview, IL: Scott, Foresman.
Seligman, M. E .P. (1990). Learned optimism. New York: Alfred A. Knopf.
Showers, C. (1992). Compartmentalization of positive and negative self–knowledge: keeping bad apples out of the bunch. Journal of Personality and Social Psychology, 62, 1036 -1049.
Sternberg, R . J. (1997). Thinking styles. New York: CambridgeUniversity press.
Sternberg, R . J. (2003). Thinking styles. New York: CambridgeUniversity press.
Sternberg, R. J., & Grigorenko, E. L. (1997). Are cognitive still in styles? American Psychologist, 52, (7), 700-712.
Timmy, E. (2007). Thinking and Emotion. Retrieved on Feb. 12, 2008 from http://www.isnare.com/