بررسی رابطه بین قابلیت یادگیری سازمانی و بیتفاوتی سازمانی (مورد مطالعه: کارکنان دانشگاه اصفهان)
الموضوعات :سید هدایت الله داور پناه 1 , رضا هویدا 2
1 - دانشجوی دکتری مدیریت آموزش عالی، دانشگاه اصفهان،ایران
2 - دانشیار، گروه علوم تربیتی، دانشگاه اصفهان
الکلمات المفتاحية: کارکنان, دانشگاه اصفهان, قابلیت یادگیری سازمانی, بیتفاوتی سازمانی,
ملخص المقالة :
هدف از این پژوهش بررسی رابطه بین قابلیت یادگیری سازمانی و بیتفاوتی سازمانی در دانشگاه اصفهان بود. روش پژوهش توصیفی و از نوع همبستگی بوده و جامعه آماری شامل کلیه کارکنان اداری معاونتهای (اداری و مالی، فرهنگی و دانشجویی، پژوهشی، آموزشی) دانشگاه اصفهان به تعداد 344 نفر در سال 95-1394 بود. حجم نمونه پژوهش با استفاده از جدول کرجسی و مورگان (1970)، به تعداد 182 نفر تعیین گردید. روش نمونهگیری، تصادفی متناسب با حجم بود. ابزارهای جمعآوری اطلاعات شامل پرسشنامه قابلیت یادگیری سازمانی چیوا و همکاران (2007)؛ پرسشنامه بیتفاوتی سازمانی داناییفرد و همکاران (1389)، بود. یافتههای پژوهش نشان داد که قابلیت یادگیری سازمانی با بیتفاوتی سازمانی و ابعاد آن به جزء بعد بیتفاوتی نسبت به اربابرجوع رابطه منفی و معناداری دارد. نتایج تحلیل رگرسیون نشان داد که مؤلفههای قابلیت یادگیری سازمانی به جزء مؤلفه ریسک قادر بهپیشبینی بیتفاوتی سازمانی کارکنان میباشند (05/0 ≥P). همچنین نتایج آزمون t و تحلیل واریانس نشان داد بین بیتفاوتی سازمانی بر اساس متغیرهای جمعیت شناختی به جزء سن تفاوت معناداری وجود ندارد (05/0 ≤ )؛ و بین قابلیت یادگیری سازمانی بر اساس متغیرهای جمعیت شناختی به جزء جنسیت تفاوت معناداری وجود دارد (05/0 ≥P).
- اسد زاده، ا و حیدر زاده، ن. (1393). بررسی تأثیر قابلیت یادگیری سازمانی بر تعهد سازمانی(مطالعه موردی: اداره کل بنادر و دریانوردی استان مازندران). سومین کنفرانس ملی حسابداری، مدیریت مالی و سرمایه گذاری، استان گلستان-گرگان.
- بودلایی، ح؛ کوشکی ج، علیرضا و ستاری نسب، ر. (1390). یادگیری و اعتماد سازمانی، حلقه های میانجی بین توانمندسازی روانشناختی و تعهد سازمانی. فرایند مدیریت و توسعه، (75): 94-66.
- پاسبانی، م؛ سربازبرازنده، ت؛ رثائی سالاری، ز و مهدی وش، ن. (1393). بررسی قابلیتهای یادگیری سازمانی در بین کارکنان اداره کل امور مالیاتی شهرستان اردبیل. دومین کنفرانس بین المللی مدیریت چالشها و راهکارها، شیراز، مرکز همایش های علمی همایش نگار
- جمشیدی، م و بخشی، ن. (1389). از بی توجهی تا بیتفاوتی: تبیین تئوریک مسألۀ بیتفاوتی سازمانی. همایش چالشهای مدیریت و رهبری در سازمانهای ایرانی، اصفهان، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات اصفهان.
- حیدری، م. (1392). بررسی روابط چندگانه میان یادگیری سازمانی، توانمند سازی های تعالی سازمانی و قابلیتهای چابکی سازمانی از دیدگاه اعضاء هیات علمی دانشگاههای دولتی شهر اصفهان، پایان نامه دکترا مدیریت آموزشی، دانشگاه اصفهان.
- داناییفرد، ح و اسلامی، آ. (1390). کاربرد استراتژی پژوهشی نظریه داده بنیاد در عمل؛ ساخت نظریه بیتفاوتی سازمانی. چاپ اول، تهران: دانشگاه امام صادق(ع).
- داناییفرد، ح؛ حسنزاده، ع و سالاریه، ن. (1389). طراحی سنخه اندازه گیری بیتفاوتی سازمانی:پژوهش ترکیبی. اندیشه مدیریت راهبردی ، 4(2): 99-79.
- داورزنی، ه و اقدسی، م. (1384). ﻣﻔﻬﻮم ﺳﺎزی ﻗﺎﺑﻠﻴﺖ ﻳﺎدﮔﻴﺮی ﺑﺎ روﻳﻜﺮد ﺗﻐﻴﻴﺮ ﺳﺎزﻣﺎﻧﻲ. سومین کنفرانس بین المللی مدیریت 29 آذر لغایت 1 دی ماه، تهران، گروه پژوهشی آریانا.
- رابینز، ا. (1393). تئوری سازمان،ساختار و طرح سازمانی. ترجمه مهدی الوانی و حسن داناییفرد،انتشارات صفار، چاپ چهلم.
- رستگاری نیا، ژ. (1390). علل بروز بیتفاوتی در کارکنان و روشهای مقابله. اصلاح و تربیت، 10(117): 3-6
- ریحانی، س؛ پورولی، ز و ریحانی، ح. (1392). بررسی تأثیر یادگیری سازمانی بر مدیریت بحران. دومین کنفرانس بین المللی مدیریت، کارآفرینی و توسعه اقتصادی،قم، دانشگاه پیام نور.
- زارعی م، حسن؛ نیکمرام، س؛ احمدی، م و حیدری،ف. (1391). ﺑﺮرﺳﯽ ﺗﺄﺛﯿﺮ ﻣﺆﻟﻔﻪ ﻫﺎی رﻫﺒﺮی ﻣﻌﻨﻮی ﺑﺮ ﻗﺎﺑﻠﯿﺖ ﯾﺎدﮔﯿﺮی ﺳﺎزﻣﺎﻧﯽ در ﭘﮋوﻫﺸﮕﺎه ﺣﻮزه و داﻧﺸﮕﺎه. مدیریت در دانشگاه اسلامی 2، 1(2): 122-107.
- شائمی برزکی، ع؛ ابزری، م و مویدی، ز. (1393). تحلیل تأثیر ابعاد مدل ویژگیهای شغلی هاکمن و اولدهام بر بیتفاوتی سازمانی کارکنان(مورد مطالعه: شرکت گاز استان اصفهان). فصلنامه مطالعات رفتار سازمانی، 3(3)، (پیاپی 10): 89-111.
- طبائیان، ش. (1381). بررسی حیطه های بیتفاوتی دبیران دبیرستان های شهر اصفهان نسبت به دستورات مدیران . پایان نامه کارشناسی ارشد مدیریت ، مرکز علوم تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی تهران.ایران.
- عباسی، س. (1389). سنجش قابلیتهای یادگیری سازمانی در شرکت توزیع برق شهرستان اصفهان . پایان نامه کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی-تحول،دانشگاه اصفهان.
- عباسی، ه؛ عبدی، ح و کرمی متین، ب. (1392). مقایسه قابلیت های یادگیری سازمانی در کارکنان بیمارستان های بخش دولتی و خصوصی شهر کرمانشاه. ماهنامه علمی پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه، 17(12): 803-797.
- قیطرانی، ا و قیطرانی، ح. (1392). بررسی رابطه تعهد سازمانی و قابلیت یادگیری کارکنان کارخانه سیمان ایلام. دومین کنفرانس بین المللی مدیریت، کارآفرینی و توسعه اقتصادی، قم، دانشگاه پیام نور.
- کاکه مم، ا؛ ایرانی، ع؛ سخنور، م؛ اکبری، ا و درگاهی، ح. (1394). مطالعه ارتباط بین قابلیت یادگیری سازمانی و رضایت شغلی کارکنان در بیمارستان های شهرتهران. مجله دانشکده پیراپزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران(پیاورد سلامت)، 9(5): 445-435.
- مسعودنیا، ا. (1380). تبیین جامعه شناسی بیتفاوتی شهروندان در حیات اجتماعی و سیاسی. مجله اطلاعات سیاسی- اقتصادی، 167: 152-165.
- ملاحسینی، ع؛ فرقانی، م ع و مرادخانی، ب. (1389). بررسی تأثیر قابلیت یادگیری سازمانی بر عملکردSMEهای شهرستان کرمان با استفاده از روش AHP. نشریه کاوشهای مدیریت بازرگانی، 2(3): 111-91.
- مویدی، ز. (1392). تحلیل تاثیر ویژگی های شغلی بر تناسب فرد – سازمان و بی تفاوتی – سازمانی کارکنان (مورد مطالعه :شرکت گاز استان اصفهان). پایان نامه کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی-تحول، دانشگاه اصفهان.
- نصر اصفهانی، ع؛ صالحی، م و نصر اصفهانی، م. (1393). بررسی نقش عدالت سازمانی در بروز بیتفاوتی سازمانی (مطالعه موردی: بانک ملی ایران). اولین همایش علمی پژوهشی علوم تربیتی و روانشناسی آسیب های اجتماعی و فرهنگی ایران، تهران، مرکز مطالعات و تحقیقات اسلامی سروش حکمت مرتضوی، انجمن علمی توسعه و ترویج علوم و فنون بنیادین.
- نکوئی مقدم، م و بهشتی فرد، م. (1386). سازمانهای یادگیرنده. انتشارات وزارت بهداشت ،درمان و آموزش پزشکی، معاونت توسعه مدیریت منابع،دانشگاه علوم پزشکی تبریز: 1و13و24.
_||_انگلیسی
- Alegre, J., & Chiva, R. (2008). Assessing the impact of organizational learning capability on product innovation performance: An empirical test. Tec novation, 28(6), 315-326.
- Bapuji, H., & Crossan, M. (2004). From questions to answers: reviewing organizational learning research. Management Learning, 35(4), 397-417.
- Byrd, D., & Meyer, P. J. (2008). The Tripping Point in Leadership: Overcoming Organizational Apathy. Slight Edge.
- Chiva, R.; Alegre, J., & Lapiedra, R. (2007). Measuring organizational learning capability among the workforce, International Journal of Manpowe,28(3),224-242.
- Cho, D., Eum, W. J., & Lee, K. H. (2013). The Impact of Organizational Learning Capacity from the Socio-Cognitive Perspective on Organizational Commitment. Asia Pacific Education Review, 14(4), 511-522.
- Ghafarzadeh Ahangar, S., Boroumand, M., & Hami, M. (2015). Relationship between Organizational Indifference and Organizational Silence in Employees of Youth and Sport Offices in Mazandaran Province. International Journal of Sport Studies, 5(3), 296-300.
- Goh, S. C. (2003). Improving organizational learning capability: lessons from two case studies. The learning organization, 10(4), 216-227.
- Hsu, H. Y. (2009). Organizational Learning Culture's Influence on Job Satisfaction, Organizational Commitment, and Turnover Intention among R&D Professionals in Taiwan during an Economic Downturn) Doctoral Dissertation, University Of Minnesota).
- Krishna, V. (2008).Exploring organizational commitment from an organizational perspective: Organizational learning as a determinant of affective commitment in Indian software firms (Doctoral dissertation). Retrieved from ProQuest Dissertations & Theses(UMI No. 3297162).
- Leander, N. P. (2009). Losing the will: Automatic reactions to the indifference perceived in others (Doctoral dissertation, Duke University).
- Willemsen, M. C., & Keren, G. (2003). The meaning of indifference in choice behavior: Asymmetries in adjustments embodied in matching. Organizational Behavior and Human Decision Processes, 90(2), 342-359.