تاثیر هوشمند سازی مدارس بر ارتقای عملکرد تحصیلی دانش آموزان مقطع متوسطه شهرستان کرج
الموضوعات :مرضیه حیدری 1 , مرضیه نیک فلاح 2
1 - هیات علمی و معاون پژوهش دانشگاه ازاد اسلامی واحد اباده
2 - دانشگاه ازاد اسلامی، واحد یزد
الکلمات المفتاحية: عملکرد تحصیلی, هوشمندسازی مدارس, دانش­, آموزان,
ملخص المقالة :
هدف پژوهش حاضر بررسی تاثیر هوشمندسازی مدارس بر ارتقای عملکرد تحصیلی دانش آموزان بود، پژوهش حاضر به روش همبستگی انجام شد. بدین منظور تعداد 300 دانش آموز (150دختر و 150 پسر) از دبیرستان های شهر کرج در سال 1394 به روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای انتخاب و به ابزارهای تحقیق شامل پرسشنامه عملکرد تحصیلی و هوشمندسازی مدارس پاسخ دادند. برای تحلیل داده ها از آزمون ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل مسیر استفاده شد. نتایج همبستگی پیرسون نشان داد تاثیر هوشمندسازی مدارس بر ارتقای عملکرد تحصیلی معنادار است. علاوه بر این، نتایج تحلیل مسیر نشان داد بزرگترین ضریب مسیر مربوط به تاثیر متغیر محیط یاددهی و یادگیری مبتنی بر محتوای چندرسانه ای بر میزان عملکرد تحصیلی و کوچکترین ضریب مسیر مربوط به تاثیر متغیر برقراری ارتباط یکپارچه با مدارس دیگر بر عملکرد تحصیلی می باشد. بر اساس نتایج حاصله می توان عملکرد تحصیلی دانش آموزان را با استفاده از هوشمندسازی مدارس ارتقا داد.
تمنایی فر، محمدرضا؛ و گندمی، زینب. (1390). رابطه انگیزه پیشرفت با پیشرفت تحصیلی در دانشجویان. فصلنامه راهبردهای آموزش، 4(1)، 19-15.
حیدری، مریم؛ وزیری، مژده؛ و عدلی، فریبا. (1392). بررسی وضعیت مدارس هوشمند براساس استانداردها و مقایسه عملکرد تحصیلی و تفکر انتقادی دانش آوزان آن با مدارس عادی. فصلنامه فن آوری اطلاعات و ارتباطات در علوم تربیتی. 4(2). 173-149.
زمانی، عشرت؛ قاسم پور؛ همایی، رضا؛ و موسوی، ستاره. (1395). بررسی فرصت ها و تهدیدها، قوت ها و ضعفهای کاربست نوآوری های هوشمندسازی مطالعه موردی دبیران مدارس متوسطه شهر اصفهان، پژوهش در برنامه ریزی درسی، 13(22)،84-98.
صالحی، محمد؛ و کاشانی، ندا. (1386). عوامل مؤثر در اجرای طرح مدارس هوشمند ازدیدگاه مدیران دبیرستانهای استان مازندران، فصلنامه اندیشههای تازه در علوم تربیتی، 2(4)، 71-84.
فام و تیلور. (1999). پرسشنامه عملکرد تحصیلی ETP. 21 http://spsslisrel.persianblog.ir/post/
عبدالوهابی، مرضیه؛ مهرعلیزاده، یداله؛ و پارسا، عبداله. (1390). امکانسنجیاستقرار مدارس هوشمند در دبیرستانهای دخترانه شهر اهواز، فصلنامه نوآوریهای آموزشی، شماره 43، سال یازدهم، 81-112.
عقیلی، مجتبی؛ و فتوحی نیا، مریم. (1393). بررسی تأثیر فناوری هوشمند (کلاس های مجهز به تخته هوشمند) بر انگیزشو پیشرفت تحصیلی دانش آموزان پسر دبیرستان نمونهشهرستان گنبدکاووس. دانشگاه پیام نور. گرگان. 45-41.
عطاران، محمد. (1383). طراحی و اجرای چند رسانهای در کلاس درس، پایاننامه کارشناسی ارشد دانشگاه تربیت معلم.
_||_Asli, A., Berrado, A., Sendide, Kh., & Darhmaoui, H. (2012).Effect of the use of information and communication technologies (ICT) resources on the scholastic performance of middle school students in biology and geology courses. Procedia Social and Behavioral Sciences, 5(5), 1113-1117.
Hanizar، A. & Halim، A. & Zain، Z.M. Luan، W. S. & Atan، H. (2005), The Taxonomical Analysis of science Educational software in Malaysian smart schools, Malaysian online Journal of Instructional Technology, 2(2), 106-113.
Mohzan, M. A. M., Hassan, N., & Halil, N. A. (2013), The Influence of Emotional Intelligence on Academic Achievement. Social and Behavioral Sciences, 7(95), 303 – 312.
Moore, J., Dickson-Deane, C., & Galyen, K. (2011), E-Learning, online learning, and distance learning environments: Are they the same? Internet and Higher Education, 14 (11), 129-135.
Pelgrum, W.J. (2001). Obstacles to the integration of ict in Education: result form a word-wide Education assessment. Computers & Education, 37(2), 163-178.
Sarkar, S. (2012),The Role of Information and Communication Technology (ICT) in Higher Education for the 21st Century. The Science Probe, 1(1), 30-41.