بررسی رابطه بین ذهنیت فلسفی و میزان خلاقیت اعضای هیأت علمی دانشگاههای آزاد اسلامی استان زنجان
الموضوعات :فریبا دمرچیلی 1 , عبدالحسین رسولی نژاد 2
1 - عضوهیات علمی
2 - دانشجو
الکلمات المفتاحية: اعضای هیأت علمی, واژههای کلیدی: ذهنیت فلسفی, جامعیت, تعمق, انعطاف پذیری, خلاقیت,
ملخص المقالة :
چکیده: مسأله مورد بررسی در این پژوهش بررسی رابطه بین ذهنیت فلسفی و میزان خلاقیت اعضای هیأت علمی دانشگاههای آزاد اسلامی استان زنجان است. شاخصهای بهکار رفته برای اندازهگیری ذهنیت فلسفی عبارتست از: جامعیت، تعمق و انعطافپذیری که ارتباط این شاخصها با میزان خلاقیت استادان مورد بررسی قرار گرفته است. جامعه آماری پژوهش، استادان دانشگاههای آزاد استان زنجان (440=N) نفر بوده ، نمونه مورد نظر از طریق نمونهگیری تصادفی - طبقهای انتخاب گردیده است (210=N) . در پژوهش مورد نظر برای جمعآوری اطلاعات از دو پرسشنامهی؛ خلاقیت، ذهنیت فلسفی، استفاده شده است که هر دو استاندارد بوده و ضریب روایی آنها به ترتیب 81% و 80% برآورده گردیده است . برای تجزیه و تحلیل دادهها از آمار توصیفی و استنباطی استفاده شده است. در بخش آمار توصیفی از مشخصههای آماری نظیر فراوانی ، میانگین و انحراف استاندارد و در بخش آمار استنباطی بهمنظور بررسی رابطه بین متغیرها از ضریب همبستگی و برای مقایسه میانگینها در متغیرهای گروهبندی نظیر جنس و رشته تحصیلی از آزمون T مستقل استفاده گردیده است . نتایج پژوهش نشان میدهد؛ - با توجه به سطح معناداری (01/0 < p) میتوان با اطمینان 99/0 پذیرفت که بین ذهنیت فلسفی و میزان خلاقیت استادان رابطه معناداری وجود دارد. - بین سه شاخص ذهنیت فلسفی یعنی جامعیت، تعمق، انعطاف پذیری، با خلاقیت رابطه آماری معناداری وجود دارد. - مقایسه انجام گرفته بهوسیله آزمون T مستقل نشان میدهد در رشته علوم انسانی و علوم پایه بین ذهنیت فلسفی و خلاقیت استادان تفاوت معناداری وجود ندارد. - مقایسههای انجام گرفته بهوسیله آزمون T مستقل با 05/0 > p نشان میدهد بین میزان خلاقیت استادان زن و مرد تفاوت معناداری وجود ندارد. اما با 01/0 > p ذهنیت فلسفی در مردان بیشتر از زنان است. - در بین شاخصهای ذهنیت فلسفی نیز تنها عاملی که باعث ایجاد تفاوت شده شاخص تعمق است، بهطوریکه مردان بهشکل معناداری تعمق بیشتری از زنان داشتند، اما انعطافپذیری و جامعیت زنان و مردان تفاوت معناداری با یکدیگر نداشته است.
منابع فارسی
منابع انگلیسی