بررسی رابطه بین سبکهای رهبری تحولآفرین و تعاملگرا و نگرش به تغییر سازمانی
الموضوعات :
1 - دانشجو
2 - عضو هیات علمی
الکلمات المفتاحية: واژههای کلیدی: رهبری فرمند, تحریک ذهنی, توجه و ملاحظه فردی, پاداش مشروط,
ملخص المقالة :
چکیده: هدف پژوهش حاضر تحلیل رابطه بین دو متغیر سبک های رهبری تحول آفرین و تعاملگرا و نگرش به تغییر سازمانی از دیدگاه کارشناسان حوزه ستادی سازمان آموزش و پرورش فارس بود. جامعه و نمونه آماری پژوهش، کلیه کارشناسان حوزه ستادی سازمان آموزش و پرورش فارس به تعداد 230 نفر در سال 88-87 بود که در این پژوهش مشارکت نمودند. دو پرسشنامه رهبری تحول آفرین و نگرش به تغییر سازمانی برای جمع آوری اطلاعات مورد استفاده واقع شد. پرسشنامه رهبری تحول آفرین دارای پنج بعد رهبری فرمند، توجه و ملاحظه فردی، تحریک ذهنی، پاداش مشروط و مدیریت مبتنی بر استثناء است که، دو بعد آخر مربوط به رهبری تعاملگرا می باشد. پرسشنامه نگرش به تغییر سازمانی دارای سه بُعد شناختی، عاطفی و رفتاری می باشد. از روش های آماری ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون هم زمان جهت تحلیل داده های به دست آمده استفاده گردید. نتایج پژوهش بیانگر رابطه معنادار رهبری فرمند با نگرش شناختی به تغییر سازمانی؛ تحریک ذهنی با نگرش شناختی و رفتاری؛ پاداش مشروط با نگرش شناختی، عاطفی و رفتاری و مدیریت مبتنی بر استثناء با نگرش عاطفی بود که رابطه ابعاد رهبری تعامل گرا با نگرش عاطفی به تغییر سازمانی، منفی بود. هم چنین نتایج نشان داد که رهبری فرمند دارای قدرت پیش بینی برای ابعاد شناختی و عاطفی و پاداش مشروط دارای قدرت پیش بینی بر ای بعد رفتاری نگرش به تغییر سازمانی بود.
منابع فارسی
جاودانی، م. (1381). بررسی رابطه رهبری تحولآفرین با تعهد سازمانی معلمان. پایاننامه کارشناسی ارشد رشته مدیریت آموزشی، دانشگاه شیراز.
دفت، ر. ال. (1381). مبانی تئوری و طراحی سازمان. ترجمه علی پارساییان و محمد اعرابی. تهران: دفتر پژوهش های فرهنگی.
دهقانیان، م. ح. (1380). بررسی تأثیر نوع رهبری (تحولآفرین و تعامل گرا) مدیران بر فشار روانی معلمان. پایاننامه کارشناسی ارشد مدیریت آموزشی، دانشگاه شیراز.
رابینز، ا. پ. (1384). رفتار سازمانی مفاهیم، نظریه و کاربردها. جلد سوم، ترجمه محمد علی پارساییان و سید محمد اعرابی. تهران: دفتر پژوهش های فرهنگی.
رشیدی، ف. (1383). بررسی رابطه بین اخلاق اسلامی کار، تعهد سازمانی و نگرش نسبت به تغییر سازمانی در بین مدیران. پایاننامه کارشناسی ارشد رشته روانشناسی تربیتی، دانشگاه شیراز.
سنجقی، م. ا. (1380). تحلیلی بر ماهیت و ابعاد نظریه رهبری تحولآفرین. فصلنامه علمی و پژوهشی علوم انسانی دانشگاه الزهرا (س). سال یازدهم، شماره 37 و 38 .ص281-311.
کاتر، ج. پ. (1384). رهبری تحول. ترجمه مهدی ایراننژاد پاریزی و مینو سلسله. تهران: انتشارات مؤسسه تحقیقات و آموزش مدیریت.
گری، ی. (1382). مدیریت و رهبری درسازمانها. ترجمه محمد ازگلی، قاسم قنبری. تهران: انتشارات دانشگاه امام حسین (ع).
موغلی، ع. (1383). رهبری تحولآفرین و ابزار سنجش آن MLQ. مجله مطالعات مدیریت، شماره 44- 43 . ص95- 114.
میچل، ت. آ. (1383). مردم در سازمان ها، زمینه رفتار سازمانی. ترجمه حسین شکرکن. تهران: انتشارات رشد.
منابع انگلیسی
Ajzen, I., & Fishhein, M. (1980). Understanding attitudes and predicting behavior. Englewood Cliffs, NJ: Prentice-Hall.
Bycio. P., Hackett. R.D., & Allen. J.S. (1995). Further assessments of Bass’s conceptualization of transactional and transformational Leadership. Journal of Applied Psychology, 80, 468-478.
Dunham, R.B., Grube, J. A., Gardner, D. G., Cummings, L. L., & Pierce, J. L. (1989). The development of an attitude toward change instrument. Retrieved from www.Emeraldinsight.com
Eisenbach, R., Watson, K., & Pillai, R. (1999). Transformational leadership in the context of organizational change. Journal of Organizational Change Management. 12 (2), 80-88.
Gilgeous, V. (1997). Operations and the management of change. London: Pitman Publishing.
Judge, T. A., & Piccolo, R. F. (2004). Transformational and transactional leadership: A meta- analytic test of their relative validity. Journal of Applied Psychology, 89, 755-768.
Juechter, W. M., Caroline, F., & Alford, R. J. (1998). Five conditions for high performance cultures. Training and Development, 52(5), 63-7.
Jung, D. I., & Sosik, J. J. (2002). Transformational leadership in work groups, the role of empowerment, cohesiveness, and collective-efficacy on perceived group performance. Small Group Research, 33(3), 313-336.
Linstone, H. A., & Mitroff, I. I. (1994). The challenges of the 21st century. New York, NY: State University of New York Press