بررسی تأثیر هوش معنوی بر اخلاق حرفه ای مدیران مقطع متوسطه شهرستان دورود
الموضوعات :منصور ترکیان تبار 1 , رضا گرجی 2
1 - گروه علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، دورود- ایران
2 - مدیریت آموزش و پرورش
الکلمات المفتاحية: هوش معنوی, اخلاق حرفه ای, دورود, مقطع متوسطه,
ملخص المقالة :
هدف از انجام تحقیق حاضر بررسی تأثیر هوش معنوی بر اخلاق حرفه ای مدیران مقطع متوسطه شهرستان دورود می باشد. روش تحقیق توصیفی- پیمایشی است. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه مدیران مقطع متوسطه شهرستان دورود به تعداد 76 نفر می باشد که به دلیل محدود بودن جامعه آماری از روش سرشماری استفاده گردید و کل جامعه به عنوان نمونه انتخاب شد. ابزار جمع آوری داده ها پرسشنامه استاندارد هوش معنوی امونز (2000) و پرسشنامه استاندارد اخلاق حرفه ای (قاسم زاده و همکاران1393) می باشد که پایایی آنها با استفاده از فرمول آلفای کرونباخ به ترتیب مقدار 0/85 و 0/79 به دست آمده است. جهت تجزیه و تحلیل داده های تحقیق، از ضریب رگرسیون تک متغیره و چند متغیره استفاده شد. نتایج نشان داد که که هوش معنوی بر اخلاق حرفه ای مدیران مقطع متوسطه شهرستان دورود تأثیر معنی داری دارد. ( 0/0001=P).
- آراسته حمید رضا؛ جاهد حسینعلی(1390). "رعایت اخلاق در دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی: گزینه ای برای بهبود رفتارها" . فصلنامه نشاط علم ، دوره اول شماره 2، صفحات40-33.
- - ابراهیمی ، سیدعلیرضا ، حلاجیان، ابراهیم ، میربلوک بزرگی ، شایسته ( 1392) . "هوش معنوی کارکنان دستگاه های اجرایی و تأثیر آن بر اخلاق حرفه ای آنان". مجله مدیریت فرهنگی ،سال هفتم، شماره نوزدهم، 52-41.
- احرام بافیان، منیر، کرمی پور، محمدرضا، کامیاب، تجاسب(1395). "اخلاق حرفه ای و عوامل مرتبط با آن در بین مشاوران دبیرستان ها". فصلنامه اخلاق در علوم و فنآوری، سال نهم، شماره 1، صفحات 89-80.
- اسهرلوس وحیده, داداشی خاص اسماعیل (1391). "تاثیر هوش معنوی مدیران بر عملکرد کارکنان سازمان های دولتی". فصلنامه ابتکار و خلاقیت در علوم انسانی ، دوره دوم شماره سه. صفحات 135-97.
- جعفریانی، حسن ؛ یازرلو، علی (1394)." بررسی عوامل مؤثر بر اخلاق حرفه ای در مدیران صنعتی (بخش خصوصی استان گلستان)" فصلنامه مطالعات رفتارسازمانی ، مقاله 1 دوره 4، صفحات 50-25.
- دهقانان، حامد ، حقیقت ، فاطمه ، مفاخری، فهیمه (1394)." بررسی رابطه هوش معنوی واخلاق حرفه ای با اثربخشی سازمانی کارکنان ناجا". نشریۀعلمی- ترویجی، سال دهم، شماره 3 صص87 - 102
- رحیمی، حمید، آقابابایی،راضیه(1392). رابطه فرهنگ سازمانی و اخلاق حرفه ای اعضاء هیات علمی دانشگاه کاشان؛.دوره 6، شماره 2، صفحات 67-61.
- زارعی متین، حسن و خیراندیش، مهدی و جهانی، حوریه. (1390)." شناسایی و سنجش مؤلفه های هوش معنوی در محیط کار؛ مطالعه موردی در بیمارستان لبافی نژاد تهران". پژوهش های مدیریت عمومی، سال چهارم، شماره دوازدهم، صفحات94-71 .
- سلطانزاده، وحید، امراهی، اکبر، اسم حسینی، غلامرضا(1393)."وضعیت استانداردهای اخلاق حرفه ای اعضاء هیات علمی از دیدگاه دانشجویان پرستاری"، فصلنامه راهبردهای آموزش در علوم پزشکی، دوره 7، شماره 1، صفحات 23-19.
- صالحی ، محمد ،دادگر ، زهرا (1395). "رابطه اخلاق حرفه ای با تعهد سازمانی از دیدگاه پرستاران بیمارستان امام خمینی (ره) ساری". فصلنامه اخلاق زیستی ، سال ششم، شماره بیستم، صفحات 46-33.
- غباری بناب، باقر؛ سلیمی، محمد؛ سلیانی، لیلا؛ نوری مقدم، ثنا (1386).؛هوش معنوی، فصلنامه علمی پژوهشی اندیشه نوین دینی؛ سال سوم، شماره دهم، صفحات 147-135.
- فتحی ، آیت (1389)." بررسی رابطه احساس کارآمدی با کیفیت آموزشی دبیران متوسطه شهر تبریز با تاکید بر روش فلندز" . پایان نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه تبریز.صفحات 79-74.
- فرج خدا، تهمینه، لطیف نژاد رودسری، رباب، عباسی، محمود(1391). "ضرورت طراحی کدهای اخلاقی برای ارائه دهندگان خدمات سلامت باروری در ایران، فصلنامه اخلاق پزشکی" دوره 6، شماره 22، صفحات 53-35.
- فرهنگی، علی اکبر، فتاحی، مهدی، واثق، بهاره،؛ نرگسیان، عباس(1388)."هوش پیش بینی کننده رهبری تحول آفرین: بررسی روابط میان هوش معنوی ، هوش عاطفی و رهبری تحول آفرین"؛ فصلنامه علوم مدیریت ایران، دوره 4، شماره 15، صفحات 57-31.
- قاسم زاده، ابوالفضل، زوار، تقی، مهدیون، روح الله، رضایی، ادیبه 1393)." رابطه اخلاق حرفه ای با مسئولیت اجتماعی و پاسخگویی فردی: نقش میانجی گر فرهنگ خدمتگزاری". فصلنامه اخلاق در علوم و فناوری،سال نهم، شماره 2، صفحات 8-1.
- قراملکی، فرامرز (1393)." اخلاق حرفه ای". تهران: انتشارات مجنون.
- کدخدا، محمد، جهانی، حوریه(1389)." منطبق پذیری هوش معنوی در فرآیند تصمیم گیری". سومین کنفرانس ملی خلاقیت شناسی، تریز(TRIZ) و مهندسی و مدیریت ایران
- موسوی، سیدحسین؛ طالب زاده نوبریان، محسن؛ شمس مورگانی، غلامرضا (1390)." بررسی رابطة هوش معنوی و رفتار شهروندی سازمانی معلمران دبیرستان های شهرستان زنجان" .فصلنامة روانشناسی تربیتی، دورة 99 ، شمارة هفتم.صص99-104
- نعمتی، محمد علی، محسنی، هدی سادات(1388). "اخلاق در آموزش عالی : مولفه ها ، الزامات و راهبردها". تهران: نشر پژوهشکده تحقیقات استراتژیک.
- یکتایی ، محمدرضا، علیپور ، مهدی، خسروی، علی ، بذرافشان، حانیه(1394)." بررسی تأثیر هوش معنوی بر عملکرد شغلی )مورد مطالعه: ادارة آموزش وپرورش منطقة 6 تهران)". مدیریت فرهنگ سازمانی دورة 31 ،شمارة 4 صفحات 1287-1268.
_||_- Amram, Y. (2009)؛ The Contribution of Emotional and Spiritual Intelligences to Effective Business Leadership. Unpublished doctoral dissertation, Institute of Transpersonal Psychology, Palo Alto, CA.56-71
- Birol, C., Atamtürk, H., Silman, F.A., Atamtürk, N., & Sensoy, S., (2009)؛ A comparative analysis of teachers’ perceptions of emotional intelligence and performance management in the secondary schools of the TRNC, Procedia - Social and Behavioral Sciences, 1, 1, 2600-2605.
- Comunale C L, Sexton T R and Gara S C (2006)؛ Professional ethical crises: A case study of accounting majors. Managerial Auditing Journal. 21 (6) 636-656.
- George ,M.(2006)؛.Practical application of spiritual intelligence in the workplace. Human Resource Management International, Digest Journal, 14(5), 3-5.
- George¸R.¸ & Visvam¸S (2013)؛ Spiritual Intelligence, its correlation with Teacher Effectiveness and Academic achievement-A Study. International Journal of Education and Psychological Research¸2(2)¸106-110
- Payne D and Pressley M (2013)؛ A transcendent code of ethics for marketing professionals. International Journal of Law and Management. 55 (1) 55-73
- Santos, S (2001). What is spiritual intelligence? How it benefits a person?,p1-2 17) Wigglesworth, c. (2001)؛ spiritual intelligence and why it matters. www.Consciouspursuits. com ,41 18)
- Susan C, Edmund O(2012)؛Assessing professional ethics in tax: A case on uncertain tax positions. Journal of Accounting Education 30 (1): 80-99.
- Zohar, D. & Marshall, I. (2004؛SO-Spiritual intelligence, the ultimate intelligence”, London: Bloomburypp89-104