تبیین رابطه بین مدیریت زمان و اثربخشی مدیران در مدارس راهنمایی پسرانه منطقه بوستان و گلستان
الموضوعات :علیرضا عراقیه 1 , کیانوش زهراکار 2 , محمد اکبری 3
1 - عضوهیت علمی
2 - عضوهیات علمی
3 -
الکلمات المفتاحية: اثربخشی, مدیریت زمان, مدارس راهنمایی, منطقه بوستان, منطقه گلستان,
ملخص المقالة :
چکیده: پژوهش حاضر با هدف تبیین رابطه بین مدیریت زمان و اثربخشی مدیران مدارس راهنمایی منطقه بوستان و گلستان انجام شده است. جامعه آماری 640 نفر از معلمان مدارس راهنمایی و تعداد افراد نمونه 128 نفر که به شیوة نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای انتخاب شده و در تکمیل دو نوع پرسش نامه مدیریت زمان و اثربخشی مشارکت داشته اند. جهت بررسی فرضیه های تحقیق از آمار توصیفی و همچنین آزمون های رگرسیون تک متغیری و ضریب رگرسیون استفاده شد. نتایج این مطالعه نشان داد که ارتباط معناداری بین مدیریت زمان و مهارت انسانی وجود دارد و بنابراین مدیریت زمان می تواند زمینه ارتقاء مهارت انسانی را در مدیران فراهم نماید. همچنین ارتباط معناداری بین مدیریت زمان و مهارت های ادراکی مشاهده گردید که در تبیین آن می توان گفت مهارت مدیریت زمان می تواند مدیر را قادر سازد که مسایل و مشکلات را به موقع تشخیص داده و به طریقی تصمیم گیری کند که موجبات اثربخشی سازمان را فراهم نماید. بین مهارت مدیریت زمان و مهارت فنی نیز رابطه معناداری مشاهده شد که در تبیین آن می توان گفت مهارت مدیریت زمان در اثربخشی وظایفی نظیر برنامه ریزی آموزشی، راهنمایی آموزشی و فنون اداری و مالی مدیران مؤثر می باشد. نتیجه نهایی این تحقیق بیانگر آن است که مهارت مدیریت زمان قدرت پیش بینی خرده مقیاس های اثربخشی مدیران را دارد.
منابع
آتش پور، ح. و آقایی، ا. (1386). استراتژی های مدیریت اثربخش (چاپ اول). تهران: انتشارات ارکان دانش.
اسلامى، س. (1373). مدیریت کاربردى وقت. (چاپ اول). تبریز: انتشارات فرهنگى تبریز.
افجه، ع . (1376). مدیریت زمان در آموزش. مجله صنعت و تجارت، مجله شماره 18 ،ص 46-35.
رضائیان، ع. ( 1369 ). اصوال مدیریت. (چاپ اول). تهران: انتشارات سمت.
سلیمانی تپه سری، ف. (1384). تبیین رابطه بین میزان استفاده بهینه مدیران از مدیریت زمان و اثربخشی آنان در مدارس راهنمایی و متوسطه ناحیه 2 ساری. پایان نامة کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز.
مهبودی، م. (1385). رابطة مهارت سازمانی مدیریت زمان و اثربخشی سازمانی مدیران مدارس متوسطه ناحیة 2 شهر شیراز، پایان نامة کارشناسی ارشد دانشکده علوم تربیتی. دانشگاه شیراز
James. A. & Lobus. L. (2010). Exploring the relationship between time management skills and the academic achievement of African engineering students: A case study. European Journal of Engineering Education, 35(1), 79-89.
Nagel, D. (2008). Effects of time management instruction on adolescents'''''''''''''''''''''''''''''''' ability to self-manage time in a vocational setting, Principal Leadership, 8(7), 28-31.
Hechuan, S., & Xiaolin, Y. (2009). Survey the status quo of the student pressure and the relationship between their daily time management and their learning outcomes in three different types of higher secondary schools at Shenyang. International Journal of Educational Management, 23(6), 456-46