بررسی رابطه رسته های شغلی با عملکرد کارکنان آموزش و پرورش شهر زنجان
الموضوعات :
معصومه السادات ابطحی
1
,
خدیجه ندری
2
,
سرور علی قزلباش
3
,
هانیه بدیعی
4
1 -
2 - عضو باشگاه پژوهشگران جوان ونخبگان
3 - کارمند آموزش و پرورش شهر زنجان
4 - باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان،
تاريخ الإرسال : 01 الأحد , شوال, 1438
تاريخ التأكيد : 22 الخميس , محرم, 1439
تاريخ الإصدار : 04 الأربعاء , ربيع الأول, 1439
الکلمات المفتاحية:
عملکرد,
اهداف,
منابع انسانی,
ساختار تکنولوژی,
رسته شغلی,
ملخص المقالة :
تحقیق حاضر با هدف بررسی ارتباط رسته شغلی با عملکرد کارکنان انجام گرفته است. این تحقیق از نظر هدف، یک تحقیق کاربردی و از نظر روش گردآوری داده ها از نوع پیمایشی و از نظر روش تحلیل داده ها از نوع همبستگی می باشد. پس از مطالعه پیشینه موضوع و بررسی الگوهای موجود در مورد استراتژی سازمانی و عملکرد و شکل گیری چهارچوب نظری ،متغیرهای مهم تحقیق شناسایی و مدل مفهومی و فرضیات تحقیق مشخص گردید. برای اندازه گیری متغیرها از پرسشنامه استفاده گردید.که روایی محتوای آن توسط خبرگان تایید شد.وضریب آلفای کرونباخ پرسشنامه 832/0درصد به دست آمد. نمونه آماری مورد مطالعه در این تحقیق شامل 248نفراز کارکنان اداره آموزش و پرورش شهر زنجان که با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب گردیدند. نتیجه تحلیل های آماری و آزمون فرضیات تحقیق به کمک ضریب همبستگی نشان داد که بین رسته شغلی و عملکرد کارکنان رابطه معنی دار وجود دارد و در نهایت بر اساس نتایج به دست آمده پیشنهادات و راه کارهایی به آموزش و پرورش و محققان بعدی ارائه گردید.
المصادر:
آذر، عادل و مومنی، منصور(1380)، آمار و کاربرد آن در مدیریت، تهران، انتشارات سمت، چاپ دوم.
آهنچیان، محمدرضا (1389)، نظام ارزیابی عملکرد کارکنان دانشگاه از دیدگاه مدیران و کارکنان: الزامات تغییر، سطح رضایت، آسیب ها، دانشگاه فردوسی مشهد.
چشم براه، محسن و مرتضوی، محسن ( 1386 )، مدیریتبرونسپاریاثربخش ، چاپ اول، تهران: موسسه کتاب مهربان نشر.
حاج علیان، فرشاد(1390)" طراحی الگوی تصمیم گیری تعیین فعالیت های قابل برون سپاری در بخش منابع انسانی صنعت نفت" پایان نامه ی دکتری، دانشگاه علامه،دانشکده ی مدیریت و حسابداری.
خاکی، غلامرضا(1384)، روش تحقیق با رویکرد به پایان نامه نویسی، تهران- انتشارات بازتاب.
دانایی فرد، حسن، الوانی، سید مهدی، آذر، عادل (1377)، روش شناسی پژوهش های کمی در مدیریت،رویکردی جامع، انتشارات صفار
رضائیان، علی (1390). تیم سازی در قرن بیست و یکم (مدیریت رفتار سازمانی پیشرفته). تهران: سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاه ها (سمت)، چاپ سوم.
رهنورد، فرجه اله (1387). عوامل موثر بر ارتقای عملکرد سازمان های دولتی ایران. پژوهشنامه مدیریت، سال هشتم، شماره ی 4 .
سپهری، مهران (1391)" عوامل کلیدی موفقیت کارفرما در برونسپاری پروژههای عمرانی (مطالعه موردی شهرداری تهران)" پایان نامه ی کارشناس ارشد،دانشگاه صنعتی شریف ، دانشکدهی مدیریت و اقتصاد.
طالبی، کامبیز و زالی، محمدرضا و پیرویان، بنقشه (1388)،" برون سپاری در کسب و کارهای کوچک و متوسط" ، فصلنامه ی توسعه کار آفرینی، شماره 5، ص81-107
قدسی پور، سید حسن (1384) "فرآیند تحلیل سلسله مراتبی"، تهران، دانشگاه صنعتی امیر کبیر
مناقبی، حمید (1385)" بررسی عوامل موثر در تصمیم گیری برون سپاری IT سازمان هواپیمایی کشور به عنوان موردی" پایان نامه ی کارشناس ارشد، دانشگاه علامه،دانشکده ی مدیریت و حسابداری.
میرسپاسی, ناصر. 1384. مدیریتاستراتژیکمنابعانسانی وروابطکار(چاپ بیست وچهارم). تهران : انتشارات امیر, 1384.
سعادت, اسفندیار. (1385)مدیریتمنابعانسانی(چاپ دهم). تهران : انتشاراتسمت.
رابینز، استیفن، ( 1378)، مدیریت رفتار سازمانی،ترجمه: امیدواران، فرزاد، انتشارات کتاب مهربان.
ال. دفت، ریچارد، (1380). تئوری و طراحی سازمان؛ ترجمه علی پارسائیان و سید محمد اعرابی؛ تهران: انتشارات دفتر پژوهشهای فرهنگی، ج 2.
حسنلو، حسین، (1390)، بررسی رابطه بین فرهنگ سازمانی و تمایل به ارزیابی کیفیت در دانشکده های علوم رفتاری و اجتماعی دانشگاه تهران، دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی.
حقیقی، محمدعلی و دیگران . (1382) . مدیریت رفتار سازمانی، تهران، ترمه ، چاپ دوم
_||_
Saaty, T.L., (1980), The Analytic Hierarchy Process, New York, Mc GrawHill.
Boyatzis, R. E. )1982(. The Competent Manager. A Model for Effective Performance. John Wiley & Sons. New York
Deniz Eseryel, “approaches to evaluation of training : Theory amp, practice” Educational Technology an socity,5(2).2002,p95.
Erdogan, Berrin,(2002), Atcce dents and consequences of justices perception in performance appraisal, journal of Human resource management Review, Vol(12),pp:555- 578.
Hall,john (1999), “training in teamwork in British university libraries”. Library Management. Vol 22 .No 2.pp 20-23.
Hedda, Bird (2008) , “Articulating the value of training programs to organizational goal” Development And Learning in Organization Vol 22 .No 2.pp20-23.
Holbrook jr,Robert, (2002), Contact points and frash points :conceptualizing the use of the Justice mechanisms in the performance appraisal interview, Journal of the Human resource management Reivew, Vol(12), pp:101-123.
Meer, Peter van der & Veen Kees Van.(2009), “user dynamics in a Dutch caferteria system, consistent choices ,inconsistent participation”.Vol.38 No.2, pp.159-174.
Milliman, john at elt, (2002), A exploratory assessment of the purposes of performance appraisals in north and the pacific rim, Journal of Human resource management ,No:1,pp 87-102.
Mc Carty,M. ,caravan, Tomas N,(2001), 360 degree feedback and process: performance development ,Journal of European industrial improvement and employee career training.
Mc Carty,M.,caravan ,(1999), Developing self – awareness in the managerial career development process ,the value of 360 degree feedback and the MBTT ,Journal of European industrial training ,437-445.
Nalini, Govinddarajulu & Bonnie F.Daily (2004), “Motivating employees for environmental improvement. Industrial Management Data System, “Vol.104 No.4,pp. 346-372.