بررسی رابطه سبک رهبری تعاملی مدیران با بهداشت روانی معلمان دبیرستانهای دخترانه شهر اصفهان
الموضوعات :
مهناز صباغ هرندی
1
,
نجمه خسروی
2
1 - آموزش و پرورش ناحیه 4 اصفهان
2 - دانشگاه پیام نور
تاريخ الإرسال : 18 الثلاثاء , رمضان, 1438
تاريخ التأكيد : 18 الثلاثاء , رمضان, 1438
تاريخ الإصدار : 22 الثلاثاء , جمادى الثانية, 1438
الکلمات المفتاحية:
مدیر- سبک رهبری تعاملی- بهداشت روانی- معلمان,
ملخص المقالة :
پژوهش حاضر به منظور بررسی رابطه سبک رهبری تعاملی مدیران با بهداشت روانی معلمان دبیرستان های دخترانه شهر اصفهان صورت پذیرفته است. جامعه آماری پژوهش شامل همه معلمان زن دبیرستان های شهر اصفهان در سال تحصیلی 94-93 به تعداد 2866 نفر بود که با استفاده از روش نمونه گیری چند مرحله ای خوشه ای حدود 180 نفر انتخاب شد. برای نیل به این هدف از روش تحقیق توصیفی-همبستگی استفاده شده است. ابزار اندازه گیری پژوهش یک پرسشنامه 25گویه ای باس (1985) بود که پس از ترجمه و انطباق با فرهنگ جامعه، ابتدا بر روی نمونه 30 نفری اعتباریابی گردید و ضریب اعتبار 0/93به دست آمد. همچنین پرسشنامه بهداشت روانی محقق ساخته 29گویه ای که توسط پژوهشگر و استادان راهنما و مشاور تنظیم و سپس بر روی نمونه 30 نفری اعتباریابی شد و ضریب اعتبار 0/82 به دست آمد. داده های حاصل از پرسشنامه ها با دو شیوه آمار توصیفی(فراوانی، درصد فراوانی، میانگین، انحراف معیار) و آمار استنباطی (ضریب همبستگی پیرسون، رگرسیون چند متغیره، آزمون t مستقل، آزمون تحلیل واریانس، آزمون توکی) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج به دست آمده نشان داد که: بین سبک رهبری تعاملی مدیران با بهداشت روانی معلمان رابطه معنی داری وجود دارد؛ بین سبک رهبری مدیران از نظر معلمان با توجه به گروههای مختلف سنی، سابقۀ خدمت، رشته تحصیلی آنان تفاوت معنی داری وجود ندارد؛ بین سبک رهبری مدیران از نظر معلمان با توجه به مدرک تحصیلی آنان تفاوت معنی داری وجود دارد؛ بین بهداشت روانی معلمان با توجه به گروههای مختلف سنی آنان تفاوت معنی داری وجود ندارد؛ بین بهداشت روانی معلمان با توجه به سابقۀ خدمت و رشته تحصیلی آنان تفاوت معنی داری وجود دارد.
المصادر:
الوانی، م. (1370)، مدیریت عمومی. تهران: نی.
بهرورزی، م. (1373)، بررسی میزان رابطه بین سبک مدیریت ادغامی و سازمانی با روحیه دبیران دبیرستانهای بوشهر. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تربیت معلم تهران.
سلیمی، ق. (1376)، مقدمهای بر روش تحقیق در علوم تربیتی. تهران: انتشاراتگویا
سلیمی، ق و شاهمندی، ا. (1387)، بررسی سبک رهبری تحولی- تعاملی یا میزان کاربست مؤلفه های سازمان یادگیرنده در دبیرستان های شهر اصفهان، دو فصلنامه مدیریت و برنامه ریزی در نظام های آموزشی، 1 (1).
قضاوی، م.(1376)، بررسی عوامل مؤثر بر استرس شغلی از دیدگاه مدیران و دبیران دبیرستانهای دولتی شهر اصفهان. پایان نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه آزاد اسلامی خوراسگان.
نادری، ع و سیف نراقی،م. (1374)، روشهای تحقیق و چگونگی ارزشیابی آن در علوم انسانی. تهران: انتشارات بدر.
هنسن، م. (1376)، مدیریت آموزشی و رفتار سازمانی. ترجمه: محمدعلی نائلی، اهواز: انتشارات شهید چمران.
کریمی، ف و شش پری، ل (1391)، رابطهرهبریتحولی،تعاملیوعدممداخلهبامدیریتتعارضمدیرانمدارس متوسطهشهراصفهان، فصلنامه علوم تربیتی، 5 (17).
فلاحی، و. (1374)، بررسی مقایسهای رابطه بین سبکهای مدیریت آمرانه و مشارکتی با بهداشت روانی کارکنان در دبیرستانها و برخی از مؤسسات صنعتی در شهرستان شیراز. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تهران
_||_
Ambrosio, M. (2000), An Investigation of Gender Differences in Transformational and Transactional leadership styles. Edu Thesis, spalding university.
Bass, B. & Avalio, J. (1993), Improving organizational Effectiveness Through Transformational Leadership. Thousand Oaks CA: Sage
Jackson, R.L. (1999), Transformational and transactinal leadership in division administation at three in stitutions of Higher Edncation. EdD. University of Cincinnati
Gallmoier, K. (1992), The EFFectiveness of principal leadership style on teacher Motivation. U.s. Illinois
Soyor, R. (1992), Three principals who make a Difference. Educationd leader ship 49/50 Ey 439227
Bass, B. M. (1985), Leadership and performance beyond expectations. New York: Free press