نقش هوش معنوی و کیفیت زندگی کاری در خودکارآمدی معلمان
الموضوعات :
1 -
2 -
الکلمات المفتاحية: هوش معنوی, کیفیت زندگی کاری, خودکارآمدی, معلمان, مدارس ابتدایی,
ملخص المقالة :
چکیده هدف پژوهش حاضر، بررسی نقش هوش معنوی و کیفیت زندگی کاری در خودکارآمدی معلمان مدارس ابتدایی شهر همدان است که از روش همبستگی استفاده شد. جامعه آماری شامل کلیه معلمان مدارس ابتدایی شهر همدان در سال 1393 است با استفاده از نمونه گیری تصادفی طبقه ای نسبی و بر اساس جدول کرجسی و مورگان تعداد 310 نفر انتخاب شدند. برای گردآوری داده های مورد نیاز از پرسشنامه های استاندارد هوش معنوی، کیفیت زندگی کاری و خودکارآمدی معلمان استفاده شد. جهت تجزیه و تحلیل داده ها از روش آمار توصیفی و آمار استنباطی همچون آزمونt تک گروهی، ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چند متغیره استفاده شد. نتایج نشان داد که وضعیت هوش معنوی و خودکارآمدی معلمان مدارس ابتدایی شهر همدان بالاتر از حد متوسط(3) و هم چنین وضعیت کیفیت زندگی کاری آنان در حد متوسط(3) بود. بین هوش معنوی و خودکارآمدی معلمان رابطه مثبت و معنادار، هم چنین بین کیفیت زندگی کاری و خودکارآمدی معلمان رابطه مثبت و معنادار مشاهده شد. نتایج تحلیل رگرسیون نشان داد که از طریق هوش معنوی و کیفیت زندگی کاری معلمان می توان خودکارآمدی معلمان را پیش بینی کرد.
ارجمند راد، ا. (1395). مقایسه مهارت های خودکارآمدی درتکفرزندانوچندفرزندانپسراننوجوان، اولین کنفرانس بین المللی پژوهش های نوین در حوزه علوم تربیتی و روان شناسی و مطالعات اجتماعی ایران، تیر ماه 1395، صص، 10-1.
اردلان، م.ر؛ قنبری، س و محمدی شاهد، ا. (1392). بررسی رابطه بین عارضه یابی سازمانی با کارآفرینی و کیفیت زندگی کاری از دیدگاه اعضای هیأت علمی دانشگاه بوعلی سینا و دانشگاه علوم پزشکی همدان، فصلنامه مشاوره شغلی و سازمانی، سال پنجم، ش 17، صص، 89-12.
اردلان، م.ر؛ سرچهانی، ز و سرچهانی؛ م. (1393). رابطه هوش معنوی با کیفیت زندگی کاری و بلوغ معلمان ابتدایی ناحیه دو شهر شیراز، فصلنامه رهیافتی نو در مدیریت آموزشی، سال پنجم، ، ش 1، صص، 102-81.
باعزت، ف و شریف زاده، ح. (1391). رابطه هوش معنوی و هوش هیجانی با استرس شغلی کارکنان دانشگاه». فصلنامه مشاوره شعلی و سازمانی، سال چهارم، ش 13، صص، 68-58.
باقر پور، م و عبدالله زاده، ح. (1391). رابطه بین هوش معنوی و سبک رهبری مدیران مدارس متوسطه گرگان، فصلنامه رهیافتی نو در مدیریت آموزشی، سال سوم، ش 2، صص، 98-87.
بدری آذرین، ی؛ عبدوی، ف و اکبر زاده، آ. (1393). رابطه استرس شغلی و کیفیت زندگی کاری معلمان تربیت بدنی استان آذربایجان شرقی، فصلنامه پژوهش های نوین روانشناختی، سال نهم، ش 33، صص، 16-1.
پارسا، ع و مهنی، ا. (1392). بررسی مقایسه ای کیفیت زندگی کاری مدیران و سلامت سازمانی مدارس دولتی و غیر دولتی شهر اهواز، فصلنامه رهبری و مدیریت آموزشی، سال هفتم، ش 4، صص، 40-23.
پیرکمالی، م.ع؛ مؤمنی مهموئی، ح و پاکدامن، م. (1392). بررسی رابطه بین سطح خودکارآمدی معلمان علوم تجربی با انگیزش، نگرش و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان پایه پنجم ابتدایی، پژوهش در برنامه ریزی درسی، سال دهم، ش 10، صص، 135-123.
ترکاشوند، م.ع.(1392). بررسی رابطه عوامل فشار زای شغلی و خودکارآمدی معلمان (مطالعه موردی معلمان مقطع راهنمایی شهرستان تویسرکان) ،پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد واحد همدان.
جعفری، ز. (1394). بررسی رابطه بین مدیریت استعداد و مدیریت سرمایه فکری با کیفیت زندگی کاری کارکنان دانشگاه بوعلی سینا، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه بوعلی سینا.
حیدر زادگان، ع.ر؛ کوچک زایی، م و آخوند زاده، ع. (1393). بررسی رابطه بین هوش اجتماعی و فراموشی سازمانی با کیفیت زندگی کاری معلمان، فصلنامه رهبری و مدیریت آموزشی، سال هشتم، ش 4، صص، 58-35
دهقان مروستی، س. و رسولی، ر. (1393). نقش جو اخلاقی محیط کار بر کیفیت زندگی کاری معلمان مدارس، فصلنامه مشاوره شغلی و سازمانی، سال ششم، ش 18، صص، 76-9.
رستمی، س. (1393). بررسی رابطه بین هوش معنوی و انگیزه کاری دبیران مدارس دولتی دوره دوم متوسطه شهرستان کامیاران، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه بوعلی سینا.
زینال زاده، س. (1392). سلامت روان در مدارس با تقویت خودکارآمدی، روانشناسی، رشد مشاوره مدرسه، سال هشتم، ش 3، صص، 9-6.
سلیمانی، ع و هویدا، ر. (1392). بررسی مفهوم خودکارآمدی در نظریه شناخت اجتماعی بندورا، علوم اجتماعی، ش 63، صص، 97-91.
شهبازی، ب ؛ واعظی، م و ثنایی پور، ه. (1388). تبیین رابطه کیفیت زندگی کاری و عملکرد مدیران گروه های آموزشی دانشگاه اصفهان، نشریه مدیریت دولتی، سال اول، ش 3، صص، 84-69.
ضمیری نژاد، س؛ پیلتن، م؛ حق شناس، م؛ تبرایی، ی و اکابری، آ.(1392). پیش بینی شادکامی دانشجویان بر اساس هوش معنوی». مجله دانشگاه علوم پزشکی سبزوار، سال دوم، ش 5، صص، 781-773.
عابدینی، ف و آرین، خ. (1389). اثر بخشی آموزش مدیریت نقش های کار خانواده مبتنی بر رویکرد بوم شناختی بر افزایش خودکارآمدی معلمان زن، فصلنامه مشاوره شغلی و سازمانی، سال دوم، ش 5، صص، 70-51.
عبدلی، ن ؛ اسدی، ر و دلاور، ع. (1394). نقش ویژگی های تحصیلی و جنسیت در تغییرات هوش معنوی دانشجویان دانشگاه امیرکبیر، فصلنامه پژوهش های نوین روانشناختی، سال دهم، ش 39، صص، 159-141.
گلچین، م و سنجری، ا.ر .(1391). بررسی رابطه بین هوش معنوی و خودکارآمدی کارکنان(مطالعه موردی: سازمان آموزش و پرورش استان گلستان)، فصلنامه مطالعات رفتار سازمانی، سال اول،، ش 3، صص، 66-54.
محبی، م ؛ شفیعی، ک ؛ بهامین، ق و درتاج، ف. (1395). بررسی رابطه هوش معنوی مدیران و تعهد سازمانی کارکنان در سازمان های دولتی و غیر دولتی شهرستان ایلام، اولین کنفرانس بین المللی پژوهش های نوین در حوزه علوم تربیتی و روان شناسی و مطالعات اجتماعی ایران، تیر ماه 1395، صص 9-1.
میرزا خانی، ا. (1392). بررسی رابطه بین هوش معنوی با مهارتهای ارتباطی کارکنان دانشگاه لرستان، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه بوعلی سینا.
هاشمی، س؛ اکبری، ع و عباسی اصل، ر. (1394). رابطه علی ابعاد الگوی ارتباطی خانواده، هوش هیجانی و خودکارآمدی تحصیلی با اضطراب امتحان در دانش آموزان پسر سال اول دبیرستان، فصلنامه پژوهش های نوین روانشناختی، سال دهم، ، ش4 4، صص، 128-101.
یکتایی، م.ر؛ علیپور، م ؛ خسروی، ع و بذرافشان، ح. (1394). بررسی تأثیر هوش معنوی بر عملکرد شغلی، مورد مطالعه، ادارۀ آموزش و پرورش منطقه 6 تهران، مدیریت فرهنگ سازمانی، سال سیزدهم، ش 4، صص، 1287-1267.
یوسف زاده، م .ر ؛ یعقوبی، ا و رشیدی، م. (1391). تأثیر آموزش مهارت های فراشناختی بر خودکارآمدی دانش آموزان دختر دورهی متوسطه، مجله روان شناسی مدرسه، سال اول، ش 3، صص، 133-118.
_||_Adegbola, M. A., (2007), The relationship among spirituality, selfefficacy and quality of life in adults with sike cell disease, Thesis, for the Degree of Doctor of Philosophy, the university of texas at Arlington.
Ashton, P. T., Webb, r, B., (1986), Making a different: Teachers sense of efficacy and student achievement”. New York: Longman.
Bandura, A., (2004), Social cognitive theory: and ognatic perspective”, Annual Review of psychology, 52,pp. 1-26.
Gupta, M. G., (2012), spiritual intelligence and emotion in telligence in relation to self-efficacy and self- regulation among college student, Journal of social since, 1,pp. 60-69.
King, D. B . Decico, T. L., (2009), A viable model and self- report measure of spiritual intelligence, The international journal of transpersonal, 28, pp.58-68.
Luthans, F. ,(2002), Organizational behavior, Mc, Graw- Hill. Irwin.
Maddux, J. E.,(2002), The power of believing you can, Hand book of positive psychology oxford university press.
Margolis, H. McCabe. P.,( 2010), Self- Efficacy , A Key to Improving the Motivation of Struggling Learners, available at.
Morin, E. M. Morin., W,(2003), Quality of work life and Firm Performance: The Case of teknika, HEC Montreal, Department of Management, Canada.
Mortan, R.A, Ripoll. P, C. Bernal, M.C., (2014). Effects of emotional intelligence on entrepreneurial intention and Self-Efficacy, Journal of Work and Organizational Psychology, 30(3),pp. 97-104.
Narehan, H. Hairunnisa, M. Norfadzillah, R.A. Freziamella, Lk., (2014), The effect of quality of work life(QWL) Programs on Quality of Life (QOL) .Among Employees at Multinational companies in Malaysia,pp. 34-24.
Ozkan,H. Dalli. M. Erkan, B. Can Metin, Sabri. Yarali., D., (2014), Examining the relationship between the co unication skills and self-efficacy levels of physical education teacher candidates” . procedia-social and Behavioral science,152,pp. 445-440.
Shareef, R. ,(1990), QWL”programs facilitate change personnel journal, 69, pp. 50-67.
Tschannen-Moran, M. Woolfolk Hoy. A., (2001), Teacher efficacy: Teaching and Teacher Education, 17, 783-805.
Walton, Richard . E., (2005), Quality of work Life (QWL) Measurment, www.syn.dgn.com
Walton, Richard. E., (1973),Quality of work Life: what is it? Sloan management review journal, fall,pp. 11-27.
Yusliza, Mohd., Y ., (2012), Self-Efficacy, Preceived Social Support, and Psychological Adjustment in International Undergraduate Students in a Public Higher Education Institution in Malaysia, Journal of Studies in International Education, 16(4) , pp. 353-371.