ارتباط بهکارگیری راهبردهای یادگیری و سطح مهارت فراگیران زبان انگلیسی بهعنوان یک زبان خارجی
الموضوعات :
1 - مدرس
الکلمات المفتاحية: واژههای کلیدی: راهبرد یادگیری, آزمون بسندگی مهارت زبان, تافل, یادگیری زبان خارجی,
ملخص المقالة :
چکیده: هدف اصلی این تحقیق بررسی ارتباط بهکارگیری راهبردهای یادگیری در فرآیند یادگیری زبان انگلیسی و مهارت زبانی آنها در میان دانشجویان زبان انگلیسی میباشد. این گروه شامل 189 دانشجوی سال اول زبان انگلیسی بوده که به روش نمونهگیری تصادفی گروهی از میان 368 دانشجوی سال اول زبان انگلیسی دانشگاه آزاد اسلامی رودهن انتخاب شدهاند. در این تحقیق از پرسشنامه راهبردهای یادگیری زبان آکسفورد (SILL) و نسخه آزمون سنجش بسندگی زبان انگلیسی تافل ETS)) سال 2003 استفاده شده است. یافتههای این تحقیق نمایانگر وجود همبستگی میان بهکارگیری راهبردهای یادگیری و سطح مهارت زبان انگلیسی این دانشجویان میباشد. علاوه بر این، تفاوت قابل ملاحظهای بین دانشجویان دختر و پسر در بهکارگیری راهبردهای یادگیری و سطح مهارت آنها مشاهده نشده است.
منابع فارسی
منابع انگلیسی
Abraham, R. G. & Vann, R. J. (1987). Strategies of two language learners: A case study. In A. L. Wenden, & J. Rubin (Eds.), Learner strategies in language learning(pp. 85-102). London: Prentice-Hall International.
Anderson, N. J. (2005). L2 learning strategies. In E. Hinkel (Ed.). Handbook of research in second language teaching and learning (pp. 575-771). Mahwah, New Jersey: Lawrence Erlbaum Associates, Publishers.
Baker, W., & Boonkit, K. (2004). Learning strategies in reading and writing: EAP context. RELC Journal, 35, 299-328.
Brown, C. (1985). Requests for specific language input: Differences between older and younger adult language learners. In S. Gass & C. Madden (Eds.), Input in second language acquisition (pp. 272-284). Rowley: Newbury House
Brown, H. D. (2007). Principles of Language Learning and Teaching (5th Edition). New York: Longman.
Chamot, A. U. (1987). The learning strategies of ESL students. In A. Wenden & J. Rubin (Eds.). Learner strategies in language learning (pp. 71-84). London: Prentice- Hall International.
Chamot, A. U. (2005). Language learning strategy instruction: Current issues and research. Annual Review of Applied Linguistics, 25, 112-130.
Chang, C., Liu, S., & Lee, Y. (2007). A study of language learning strategies used by college EFL learners in Taiwan. Retrieved on May 15, 2008 from http://www.mdu.edu.tw/~ged/other%20download/bulletin/20070319/11.pdf
Ellis, R. (1994). The study of second language acquisition. Oxford: Oxford University Press.
Mangubhai, F. (1991). The processingbehaviors of adults second language learners and their relationship to proficiency. Applied Linguistics, 12, 268-298.
O'Malley, J.M. & Chamot, A. U. (1990). Learning strategies in second language acquisition. Cambridge: Cambridge University Press.
Oxford, R. (1989). Use of language learning strategies: A synthesis of studies with implications for teacher training. System, 17, 235-47.
Oxford, R. L. (1990). Language learning strategies: What every teacher should know. Boston: Heinle & Heinle.
Oxford, R., Cho, Y, Leung, S., & Kim, H. (2004). Effect of the presence and difficulty of task on strategy use: An exploratory study. IRAL, 42, 1-47.
Oxford, R. L., & Ehrman, M. (1993). Second language research on individual differences. Annual Review of Applied Linguistics, 13, 188-205.
Oxford, R. L., & Nyikos, M. (1989). Variables affecting choice of language learning strategies by university students. Modern Language Journal, 73, 291-300.
Parkinson, B., & Howell-Richardson, C. (1990). Learner diaries. In C. Brumfit & R. Mitchell (Eds.), Research in the language classroom: ELT Documents, 133 (pp. 128-140). London: English Publications and the British Council
Politzer, R., & McGroarty, M. (1985). An exploratory study of learning behaviors and their relationship to gains in linguistic and communicative competence, TESOL Quarterly 19, 103-123.
Qingquan, N., Chatupote, M., & Teo, A. (2008). A deep look into learning strategy use by successful and unsuccessful students in the Chinese EFL learning context. RELC Journal, 39, 338-358.
Richards, J. C., & Schmidt, R. (2002). Longman dictionary of language teaching and applied linguistics (2nd ed.). Essex: Longman Group.
Rubin, J. (1981). Study of cognitive processes in second language learning. Applied Linguistics, 11, 117-131.
Rubin, J. (1987). Learner strategies: Theoretical assumptions, research history and typology. In A. Wenden & J. Rubin (Eds.). Learner strategies in language learning (pp. 15-30). London: Prentice-Hall International.
Stern, H. (1983). Fundamental concepts of language teaching. Oxford: Oxford University Press.
Stern, H. H. (1992). Issues and options in language teaching. Oxford: Oxford University Press.
Vandergrift, L. (1997). The comprehension strategies of second language (French) listeners: A descriptive study. Foreign Language Annals, 30(3), 387–409
Vandergrift, L. (2003). Orchestrating strategy use: Towards a model of the skilled L2 listener. Language Learning, 53, 461-494.
Wenden, A. (1983). A Literature Review: The Process of intervention. LanguageLearning, 33(1), 103-21.
Wenden, A. L. (1986). What do second language learners know about their language learning? Applied Linguistics, 7(2), 186-205.