بررسی نقش واسطهای یادگیری سازمانی در ارتباط میان هوش سازمانی با چابکی سازمانی
الموضوعات :
مهدی عزیزی
1
,
حمید صادقی
2
,
رضا کرمی
3
1 - دانشجو
2 - دانشجو
3 - دانشجو
تاريخ الإرسال : 26 الأربعاء , ربيع الأول, 1437
تاريخ التأكيد : 02 الجمعة , جمادى الثانية, 1437
تاريخ الإصدار : 08 الخميس , جمادى الثانية, 1437
الکلمات المفتاحية:
یادگیری سازمانی,
دانشگاه تهران,
چابکی سازمانی,
واژگان کلیدی: هوش سازمانی,
ملخص المقالة :
پژوهش حاضر باهدف بررسی نقش واسطهای یادگیری سازمانی در ارتباط میان هوش سازمانی با چابکی سازمانی در دانشگاه تهران انجامشده است. این تحقیق از نوع توصیفی- تحلیلی است و جامعه آماری شامل کلیه اعضای هیئتعلمی دانشگاه تهران در سال تحصیلی 1393-1394 بوده است که از بین آنها 309 نفر به روش نمونهگیری تصادفی خوشهای و طبقهای متناسب با حجم جامعه انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامههای هوش سازمانی آلبرخت (2002)، پرسشنامه یادگیری سازمانی نیفه (2001) و چابکی سازمانی محقق ساخته با روایی و پایایی مناسب استفاده شد. برای تجزیهوتحلیل دادهها از آمار توصیفی و مدل یابی معادلات ساختاری با استفاده از نرمافزارهای آماری spss و lisrel استفاده شد. نتایج پژوهش حاکی از آن است که هوش سازمانی بهصورت مستقیم (53/ 0 β=) و غیرمستقیم با نقش واسطهای یادگیری سازمانی (31/ 0 β=) بر چابکی سازمانی اثرگذار میباشد (درمجموع 84/ 0 β=). همچنین یادگیری سازمانی نیز بر چابکی سازمانی تأثیر قابلتوجهی دارد (71/ 0 β=).
المصادر:
منابع
فارسی
باقرزاده، مجید و دیباور، احمدکبری (1389). تبیین ارتباط هوش سازمانی با چابکی سازمانی. فصلنامه مدیریت کسبوکار، 2(5): 103-121
جعفری، پریوش و فقیهی، علیرضا (1388). میزان مؤلفههای هوش سازمانی در سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی. فصلنامهی دانش و پژوهش در علوم تربیتی – برنامهریزی درسی، 33: 45-66
جمالزاده، محمد؛ غلامی، یونس و سیف، محمدحسن (1388). بررسی رابطه هوش سازمانی و یادگیری سازمانی در بین کارکنان و اعضای هیئتعلمی منطقه یک دانشگاه آزاد اسلامی و ارائه الگویی جهت ارتقا یادگیری سازمانی. فصلنامه رهبری و مدیریت آموزشی. 3(2). 63-86.
حسینی، سیدیعقوب و چلی سریل، نینا (1392). تأثیر هوش سازمانی بر یادگیری در سازمان. فصلنامه مطالعات مدیریت (بهبود و تحول). 23(71). 131-159
رشمه، جواد؛ بدرقه، علی و احمدی، فخرالدین (1386). بررسی و مقایسه مدیریت دانش و یادگیری سازمانی در مدارس هوشمند و مدارس عادی شهر تهران. نشریه پژوهشهای تربیتی، 13: 31-54
ساداتی، س (1389). یادگیری سازمانی و سازمانهای یادگیرنده (اصول و فرامین). تهران: انتشارات جامعه شناسان.
صفاری، مرجان (1386). مقایسه ابعاد سازمان یادگیرنده در سازمان تربیتبدنی، کمیته ملی المپیک و تربیتبدنی و آموزشوپرورش، پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تهران.
عباس پور، عباس؛ آقازاده، احمد و باقری کراچی، امین (1391). طراحی الگوی مطلوب دستیابی بهچابکی سازمانی در دانشگاهها، فصلنامه مطالعات مدیریت (بهبود و تحول)، 22(69): 171-217.
قربانی زاده، وحید (1387). یادگیری سازمانی و سازمان یادگیرنده (با نگرشی بر مدیریت دانش). تهران: بازتاب.
کرمانی، بهناز (1386). کاربرد ابزارهای تحلیل گیر دادهکاوی و متنکاوی در چابکی سازمانهای مراقبت بهداشتی و درمانی. فصلنامه مدیریت سلامت. 10(30): 15-21
کلانی، امین و همکاران (1392). رابطه قابلیتهای یادگیری سازمانی و چابکی سازمانی در وزارت ورزش و جوانان ایران. نشریه مدیریت منابع انسانی در ورزش. 1(1): 75-78
References
Akgun, A.E. Byrne, John. & Keskin, H. (2007). Organizationalintelligence: A structuration view. Journal of Organizational Change Management, 20(3), 272-289
Albrecht. Karl. (2002), "Organizational Intelligence& Knowledge Management": http://www.KarlAlbrecht.com.
Chonko, L. B. Jones, E., Roberts, J. A., & Dubinsky, A. J. (2002), the role of environmentalturbulence, readiness for change, and salesperson learning in the success of sales force change. Journal of Personal Selling & Sales Management, 22 (4), 227–24
Dawes, P. L. (2003). A model of the effects of technical consultants on organizational learning in high-technology purchase situations. Journal of high technology management research, 14 (1), 11-20.
Dimitropoulos G.(2009). Agility index of automatic production systems: Reconfigurable logic and open source as agility enablers. Computers in Industry. 60 (2009) 248–256
Doz Y.,Kosonen, M.(2010). Embedding Strategic AgilityA Leadership Agenda for AcceleratingBusiness Model Renewal.Long Range Planning. 43 (2010) 370-382
Ganguly A. Nilchiani R. , Farr J(2009)- Evaluating agility in corporate enterprises-Int. Journal Production Economics. 118 (2009) 410–423
Goldman, S.L.; Nagel, R.N.; Preiss, K.( 1995). Agile Competitors and Virtual Organizations: Strategies for Enriching the Customer. Van Nostrand Reinhold, New York, NY.
Graham, C. M. (2006). Organizational Learning, Entrepreneurship, and Evaluative Inquiry Mechanisms of Small-size Business Enterprises. Thesis, University of Arkansas.
Gunasekaran, A.;Mc Gaughey , R. and Wolstencraft, V.(2001). Agile manufacturing : Concept and framework,Agile manufacturing : the 21st century competitive Strategy . Elsevier Science , 25-49.
Haque, M. M. (2008), A study of the relationship between the learning organization andorganizational readiness for change. Dissertation of Doctorate, Pepperdine University
Johnson, D.(2004).The University-Private Sector Interface and the Ontario Economy. A Background Paper prepared for the Ontario Economic Summit (6-7 October 2004): 9.
Karllsson, A. K.(2007) Knowledge and Learning in Aid Organizations. A literature review with suggestions for further studies. SADEV.
Kettunen, P.(2009). Adopting keylessons from a gilemanu facturing to a gile software product development. Acomparativestudy, Technovation. 29 (2009)408–422
Lin, Y,. Desouza, C., Roy, S. (2010), Measuring agility of networked organizational structures via network entropy and mutual information. Applied Mathematics and Computation .216. 2824- 2836.
Mavengere, B, M & Tikkamäki, K. (2013). Organizational Learning, Agility and Social Technologies for Enhanced Organizational Performance. X World Conference on Computers in Education. July 2-5, 2013; Toruń, Poland
Neefe, D. O. (2001). Comparing levels of organizational learning maturity of colleges and universities participating in traditional and non-traditional (Academic quality improvement project) accreditation processes. A Research Paper Submitted in Partial Fulfillment of the Requirements for the Master of Science Degree with a Major in Training and Development, University of Wisconsin-Stout Menomonie WI.54-75.
O’Toole, J. and Bennis, W. (2009), ‘‘What’s Needed Next: A Culture of Candor,’’ Harvard Business
Pan F., Nagi R.,(2009). Robust supply chain design under uncertain demand in agile manufacturing. Computers & Operations Researchxxx– xxx
Potas, N., Ercetin, S., & Kocak, S. (2010). Multi-dimensional organizational intelligence measurements for determining the institutional and managerial capacity of girls’ technical education institution (Diyarbakir, anliurfa and Konya/Turkey). African Journal of Business Management, 4 (8), 1644- 1651.
Ravichandran, T. (2007). IT Competencies, Innovation Capacity and Organizational Agility: Performance Impact and the Moderating Effects of Environmental characteristics. Lally School of Management & Technology Rensselaer Polytechnic Institute, 459-472.
Sharifi,H.; Zhang,Z(2001). Agile manufacturing in practice, Application of a methodology. International Journal of Operations & Production Management, 21 (5/6), 772-794
Sharp, Richard (2012). Agileuniversity: Building the Innovation and Improvement for a Better Student Experience. 2012 Higher Education SEMINAR,Thursday 15th March 2012. www.elementaleadership.co.uk.
Simic, I. (2005). Organizational Learning as a Component of Organizational Intelligence. Management, Information and Marketing Aspects of the Economic Development of the Balkan Countries, 2005 (11), 189-196
Van der, G. L., & Koronios, A. (2003). Agile Methodologies and the Emergence of Agile Organizations. 7th Pacific Asia Conference.
Worely, G., Lawler, E. (2010), Agility and Organization Design: A Diagnostic Framework. Organizational Dynamics,. 39(2). 194–204.