بررسی تأثیر سبک رفتار رهبری معلم بر خلاقیت دانش آموزان ابتدایی شهرستان کازرون
الموضوعات :پری جان مشایخ 1 , ام البنین برزیده 2
1 - هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کازرون
2 - عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کازرون
الکلمات المفتاحية: خلاقیت, سبک رفتار رهبری, رفتار معلم,
ملخص المقالة :
پژوهش حاضر به منظور بررسی تأثیر سبک رفتار رهبری معلم بر خلاقیت دانش آموزان دبستانی (کلاس چهارم و پنجم) شهرستان کازرون انجام شده است. در این تحقیق که به روش همبستگی می باشد، تعداد 40 معلم و 120 دانش آموز به روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای از مدارس شهرستان کازرون انتخاب شدند. برای جمع آوری داده ها از دو پرسشنامه سبک رفتار رهبری الوانی و پرسشنامه خلاقیت عابدی استفاده شد که هر دو پرسشنامه دارای روایی صوری قابل قبول بودند و ضریب آلفای آنها به ترتیب 79/ 0 و 83/ 0 بود، که قابل قبول و معنی دار می باشد. یافته های تحقیق نیز نشان می داد که: 1- (5/37 % ) درصد معلمان دارای سبک رفتار رهبری وظیفه مدار ، (20%) درصد دارای سبک رفتار رهبری رابطه مدار، (5/42% ) درصد هم سبکی تلفیقی داشتند. 2- دانش آموزان معلمان دارای سبک تلفیقی نسبت به دانش آموزان معلمان با سبک رفتار رهبری وظیفه مدار یا رابطه مدار، خلاقیت بالاتری دارند (01/>P ،19/5 = F). 3- جنسیت معلم به تنهایی با خلاقیت دانش آموزان رابطه ای ندارد. (006/= F93/>P). اما تعامل جنسیت با سبک رهبری تأثیری معنی دار بر خلاقیت دانش آموزان دارد (23/3= F05/>P). 4- بین دختران و پسران از نظر میزان خلاقیت تفاوت معن یداری وجود دارد (03/>P ،15/2= t).