تاثیر راهنمای آموزش علوم اول ابتدایی برمبنای ابزارهای شناختی نظریه آموزش مبتنیبر تخیل بر ادراک فعالیتهای کلاسی دانشآموزان پایه اول ابتدایی شهر تهران
الموضوعات :زهرا ثابت جهرمی 1 , خدیجه ابوالمعالی الحسینی 2 , علی حسینی خواه 3 , مهرداد ثابت 4 , کیانوش هاشمیان 5
1 - گروه روانشناسی، واحد رودهن، دانشگاه آزاد اسلامی، رودهن، ایران.
2 - دانشگاه آزاد اسلامی، واحدتهران شمال، تهران، ایران
3 - دانشگاه خوارزمی ، کرج ، ایران
4 - مدیر گروه روان شناسی. دانشکده روان شناسی و علوم اجتماعی. دانشگاه آزاد اسلامی. واحد رودهن. ایران
5 - دانشکده روانشناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن. رودهن، ایران.
الکلمات المفتاحية: ابزار شناختی, ادراک فعالیتهای کلاسی, پایه اول ابتدایی, راهنمای آموزشی علوم, نظریه آموزش مبتنی بر تخیل,
ملخص المقالة :
پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر آموزش علوم اول ابتدایی بر مبنای نظریه آموزش مبتنیبر تخیل بر ادراک فعالیتهای کلاسی دانشآموزان پایه اول ابتدایی شهر تهران انجام گرفت. روش پژوهش، کمی و از نوع نیمهآزمایشی، با طرح پیشآزمون– پسآزمون با گروه کنترل بود و از روش نمونهگیری تصادفی و نمونهگیری بر اساس ملاکهای ورود استفاده شد. بدین صورت که از بین مدارس ابتدایی منطقه 11 شهر تهران به صورت تصادفی یک دبستان دخترانه و یک دبستان پسرانه انتخاب شد. سپس بر اساس ملاکهای ورود، 24 نفر از این دانشآموزان از هر یک از مدارس انتخاب و در دو گروه 12 نفره کنترل و آزمایش گمارده شدند. ابزار این پژوهش پرسشنامه ادراکات فعالیتهای کلاسی جنتری و همکاران (۲۰۰۲) بود. گروه آزمایش به مدت 1 ماه و در 4 جلسه، تحت جلسات آموزش علوم بر مبنای ابزارهای شناختی نظریه آموزش مبتنیبر تخیل قرار گرفتند. نتایج حاصل از تحلیل کوواریانس چندمتغیره نشان داد که آموزش علوم برمبنای ابزارهای شناختی نظریه آموزش مبتنیبر تخیل سبب بهبود ادراک از فعالیتهای کلاسی در هر چهار مؤلفه علاقهمندی، چالشانگیزی، انتخابگری و لذت شد. این پژوهش، اهمیت استفاده از ابزارهای شناختی نظریه آموزش مبتنیبر تخیل در آموزش را به عنوان روشی مهم در بهبود ادراک دانشآموزان از کلاس درس آشکار ساخت. بنابراین معلمان علوم اول ابتدایی میتوانند از این راهنما در کلاس درس استفاده نمایند.