ویژگی های روانسنجی درس ریاضی آزمون سراسری گروه ریاضی - فیزیک سال 1391
الموضوعات :مرتضی حسینی 1 , علی مقدم زاده 2 , مصطفی رستگار آگاه 3
1 - دانشجوی دکتری روان سنجی (سنجش و اندازه گیری)، دانشگاه علامه طباطبایی ، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، گروه سنجش و اندازه گیری، تهران، ایران.
2 - استادیار دانشگاه تهران، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، تهران، ایران.
3 - دانشجوی دکتری روانسنجی (سنجش و اندازه گیری)، دانشگاه علامه طباطبایی، گروه سنجش و اندازه گیری، تهران، ایران.
الکلمات المفتاحية: ", آزمون های سرنوشت ساز", , ", اندازه گیری", , ", نظریه کلاسیک", , ", نظریه سؤال - پاسخ", , ", ویژگی های روانسنجی", ,
ملخص المقالة :
هدف این پژوهش توصیفی و کاربردی؛ تعیین ویژگیهای روانسنجی درس ریاضی آزمون سراسری گروه ریاضی-فیزیک سال 91 بر اساس هر دو نظریه کلاسیک و سؤال – پاسخ بود. به همین منظور از بین کلیه شرکت کنندگان این گروه، یک نمونه 1000 نفری بطور تصادفی انتخاب و برای تجزیه و تحلیل داده ها نیز از نرم افزار های SPSS و Bilog استفاده گردید. نتایج تحلیلهای کلاسیک نشان داد؛ این آزمون دارای روایی و اعتبار خوبی است. بیشترین و کمترین ضریب تشخیص بترتیب به سؤالهای 37 و 51 تعلق داشت. 3 سؤال دارای ضریب تشخیص منفی و اشکال اساسی بودند. بررسی مفروضه های نظریه سؤال-پاسخ نشان داد که این آزمون تک بعدی بوده و از استقلال موضعی نیز برخوردار است. 21 سؤال با هیچ کدام از مدلهای سؤال-پاسخ برازش نداشتند. مجموعه داده ها با مدل دوپارامتری برازش داشت. نتایج تحلیلهای سؤال-پاسخ (بر خلاف کلاسیک) نشان داد، ضریب تشخیص هیچ سؤالی منفی نیست. 17 سؤال نیز دارای ضریب تشخیص نامناسب و سؤالات 17 و 42 بترتیب دارای بیشترین و کمترین ضریب تشخیص بودند. با توجه به منحنی آگاهی و سطوح دشواری سؤالات در تحلیلهای سؤال-پاسخ (همانند نتایج کلاسیک)، سؤالات این درس مربوطبه یک آزمون دشوار بوده است. در نهایت، این آزمون بدلیل برازش با مدل 2پارامتری دارای مزیت، و بعلت داشتن آیتمهای دشوار و ضریب تشخیص منفی در نظریه کلاسیک دارای اشکال می باشد. ارجحیت نظریه سؤال-پاسخ نسبت به کلاسیک نیز در این تحقیق به اثبات رسید.