اثربخشی برنامه کاهش استرس مبتنی بر ذهن آگاهی بر دلزدگی تحصیلی و بهزیستی مدرسه
الموضوعات :عیسی محمدی 1 , علی افشاری 2 , علی اقبالی 3
1 - گروه روانشناسی سلامت، واحد کرج، دانشگاه آزاد اسلامی، کرج، ایران
2 - گروه روان شناسی- دانشگاه مراغه
3 - استادیار گروه روانشناسی، دانشگاه فرهنگیان
الکلمات المفتاحية: برنامه, کاهش استرس, مبتنی بر ذهن آگاهی, دلزدگی تحصیلی, بهزیستی مدرسه.,
ملخص المقالة :
هدف از این پژوهش بررسی اثربخشی برنامه کاهش استرس مبتنی بر ذهن آگاهی بر دلزدگی تحصیلی و بهزیستی مدرسه دانش آموزان دوره دوم متوسطه شهرستان مراغه میباشد. طرح پژوهش حاضر، از نوع آزمایشی است که به صورت پیشآزمون- پسآزمون با گروه کنترل انجام شد. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانش آموزان دوره دوم متوسطه شهرستان مراغه بود. از جامعه مذکور با توجه به روش نمونه گیری خوشهای چند مرحله ای تعداد 30 نفر به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش شامل پرسشنامه استانداد دلزدگی تحصیلی برسو و همکاران و مقیاس بهزیستی مدرسه کونو و ریمپلا بود. برای تجزیه و تحلیل داده ها از تحلیل کوواریانس استفاده شد. یافته های پژوهش نشان داد که آموزش برنامه کاهش استرس مبتنی بر ذهن آگاهی بر دلزدگی تحصیلی و بهزیستی مدرسه دانش آموزان تاثیر دارد (001/0). این یافتهها میتواند در جهت سودمندی استفاده از برنامه کاهش استرس مبتنی بر ذهن آگاهی بر دلزدگی تحصیلی و بهزیستی مدرسه تبیین شود. یافته های پژوهش نشان داد که آموزش برنامه کاهش استرس مبتنی بر ذهن آگاهی بر دلزدگی تحصیلی و بهزیستی مدرسه دانش آموزان تاثیر دارد (001/0). این یافتهها میتواند در جهت سودمندی استفاده از برنامه کاهش استرس مبتنی بر ذهن آگاهی بر دلزدگی تحصیلی و بهزیستی مدرسه تبیین شود.یافته های پژوهش نشان داد که آموزش برنامه کاهش استرس مبتنی بر ذهن آگاهی بر دلزدگی تحصیلی و بهزیستی مدرسه دانش آموزان تاثیر دارد (001/0). این یافتهها میتواند در جهت سودمندی استفاده از برنامه کاهش استرس مبتنی بر ذهن آگاهی بر دلزدگی تحصیلی و بهزیستی مدرسه تبیین شود.