بررسی روایی و اعتبار نسخه فارسی "پرسشنامه کیفیت زندگی" در دانشآموزان دوره دوم ابتدایی
الموضوعات :محمّدرضا یکتا 1 , فاطمه زهرا نظری 2 , مجید برزگر 3
1 - دانشجوی کارشناسی ارشد مشاوره خانواده، گروه مشاوره، دانشگاه آزاد اسلامی رودهن، رودهن، ایران.
2 - کارشناسی ارشد سنجش و اندازهگیری، گروه روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی، تهران، ایران
3 - گروه روانشناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد مرودشت، استان فارس
الکلمات المفتاحية: اعتبار, کیفیت زندگی, روایی, دانشآموزان دوره دوم ابتدایی,
ملخص المقالة :
کیفیت زندگی امروزه یکی از پیامدهای مهم سلامتی به شمار میآید که جهت مواردی همچون ارزیابی مداخلات بهداشتی، اندازهگیری آن در بسیاری از پژوهشهای سلامتی ضروری است. هدف اصلی پژوهش حاضر بررسی روایی و اعتبار پرسشنامه کیفیت زندگی دانشآموزان دوره دوم ابتدایی بوده است. جامعه آماری پژوهش حاضر دانشآموزان دوره دوم ابتدایی شهر خرم آباد و نمونه آماری 480 دانش آموز بوده که به صورت نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. ابزار مورد استفاده در پژوهش پرسشنامه کیفیت زندگی چو و همکاران (2017) بوده است. جهت بررسی روایی پرسشنامه از تحلیل عاملی اکتشافی و به منظور تایید عاملهای شناسایی شده، از تحلیل عاملی تاییدی استفاده گردید. نتایج نشان داد نسخه فارسی پرسشنامه کیفیت زندگی دانشآموزان ابتدایی از 4 عامل تشکیل شده است و همه 4 عامل آلفای کرونباخ قابل قبولی را نشان داده و اعتبار ابزار مورد تایید واقع میشود. بنابراین میتوان گفت نسخه فارسی پرسشنامه کیفیت زندگی در دانشآموزان دوره دوم ابتدایی (پایه چهارم، پنجم و ششم) روا و پایا بوده و میتوان از آن در مراکز مشاوره تحصیلی استفاده نمود.
_||_