تحلیل سلامت اجتماعی در محتوای رسانه ها با هدف ارائه الگوی راهبردی مدیریت رسانه ای
الموضوعات :
1 - دانشجچوی دوره دکتری مدیریت رسانه ، مدرس (مربی)دانشگاه جامع علمی کاربردی
الکلمات المفتاحية: سلامت اجتماعی, مدیریت رسانهای, روش تحلیل محتوا, روش کیو,
ملخص المقالة :
هدف از پژوهش حاضر ارائه الگوی راهبردی مدیریت رسانهای در جهت ارتقای سلامت اجتماعی می باشد.این پژوهش که به صورت کیفی و کمی انجام شده است در فاز کیفی از روش های تحلیل محتوا و کیو بهره برداری کرده است و در فاز کمی نیز جهت تحلیل داده ها روش کیو از تحلیل عاملی استفاده شده است. تحلیل محتوای رسانه های مورد نظر در این پژوهش نشان داد که بیش ترین مطالب تولیدی رسانه ها در حوزه انحرافات اجتماعی با 576 مورد و کم ترین مطالب تولیدی رسانه حوزه خشونت با 237 مورد است. حوزه کیفیت اجتماعی با 485 و حوزه مسائل اجتماعی با 312 مورد در رتبه های دوم و سوم قرار دارد.با توجه به نتایج به دست آمده از تحلیل محتوای رسانه ها و هم چنین شناسایی ذهنیت ها طریق روش کیو؛ پرسشنامه کمی ساخته شده و بر اساس آن مدل مورد نظر با استفاده نرم افزار PLS طراحی گردید. این مدل نشان داد که با توجه به نتایج پرسشنامه کمی هر چهار کارکرد رسانه به ترتیب کارکرد اطلاع رسانی، کارکرد آموزش، نظارت بر محیط و کارکرد تامین اوقات فراغت بر ارتقاء سلامت اجتماعی افراد جامعه موثر است. بر این اساس الگوی راهبردی مدیریت رسانه ای می تواند بیشترین تاثیر را به ترتیب در ارتقاء کیفیت زندگی، کاهش خشونت، کاهش انحرافات اجتماعی و مسائل اجتماعی داشته باشد.
_||_