ویسک- آر (WISC-R) در ایران زنده است : هنجاریابی آزمون هوش وکسلر کودکان- تجدید نظر شده در گروه سنی 15 سال
الموضوعات :مهریار ندرمحمدی 1 , مریم شفیع پور 2
1 - ;گروه روانپزشکی - استاد یار دانشکده پزشکی - دانشگاه علوم پزشکی اردبیل
2 - دانشجوی کارشناسی ارشد، گروه روانشناسی بالینی دانشگاه ازاد اسلامی واحد اردبیل
الکلمات المفتاحية: هنجاریابی, مقیاس هوشی کودکان WISC-R, کودکان 15 ساله,
ملخص المقالة :
هدف: با توجه به کاربرد آزمون هوش تجدید نظر شده کودکان وکسلر WISC-R در مراکز درمانی ایران و هنجاریابی نشدن این آزمون در گروه سنی 15 ساله ها پژوهش حاضر با هدف هنجاریابی این آزمون انجام شد.روش: این پژوهش از نوع توصیفی بود. تعداد 120 نفر (60 دختر و 60 پسر) در سه گروه سنی به روش نمونه گیری طبقه ای تصادفی به عنوان نمونه مورد ارزیابی قرار گرفتند. پارامتر های توصیفی نمرات خام خرده مقیاسها محاسبه شد و با استفاده از جدول Z با تبدیل غیر خطی به نمرات استاندارد تبدیل گردید. نمرات استاندارد هر خرده مقیاس با تبدیل خطی به نمره تراز شده ای با میانگین 10 و انحراف استاندارد 3 تبدیل شدند. اعتبار خرده مقیاس های کلامی و عملی و کل خرده مقیاس ها با محاسبه ضریب آلفای کرونباخ مورد ارزیابی قرار گرفت. میانگین ضریب هوش کلامی، عملی و کل گروه محاسبه گردید. یافته ها: سه جداول تبدیل نمرات خام به نمرات تراز شده بدست آمد. با استفاده از نمرات 10 مقیاس اصلی در جداول بدست آمده میانگین ضرایب هوش کلامی VIQ=96.93 عملی PIQ=97.12 و کل FSIQ=96.69 بدست آمد. متوسط اعتبار خرده مقیاس های کلامی 82/. =α و عملی 71/0=α و کل خرده مقیاس ها84/.=α بود و در سطح قابل قبولی بودند. نتیجه گیری: با توجه به نتایج می توان بیان کرد که این آزمون قابلیت استفاده برای تعیین هوشبهر در دانش آموزان 15 ساله را دارا می باشد و جداول تبدیل نمرات بدست آمده می تواند از سوی مشاوران، روانشناسان برای این گروه سنی استفاده شود.
_||_