ویژگیهای روانسنجی مقیاس خودکارآمدی ریاضی در دانش آموزان ابتدایی
الموضوعات :مهدی حسنی 1 , رضا دستجردی 2 , محمدرضا اسدی یونسی 3 , مجید پاکدامن 4
1 - دانشجوی دکتری روان شناسی تربیتی دانشگاه آزاد واحد قاینات و مدرس دانشگاه
2 - استادیار روان شناسی، دانشگاه علوم پزشکی بیرجند، بیرجند، ایران
3 - استادیار، گروه روانشناسی، دانشگاه بیرجند، بیرجند، ایران
4 - استادیار، گروه روانشناسی، واحد قاینات، دانشگاه آزاد اسلامی، قاینات، ایران
الکلمات المفتاحية: پایایی, خودکارآمدی, روایی, خودکارآمدی ریاضی ابتدایی,
ملخص المقالة :
مطالعه حاضر باهدف اعتبار یابی پرسشنامه خودکارآمدی ریاضی که توسط انجمن مطالعات طولی آمریکا با اقتباس از پرسشنامههای خودکارآمدی تحصیلی ریاضی لئو، کویرالا (2009) و می (2009) برای دانشآموزان دوره متوسطه تدوینشده بود. با توجه به نیاز و ضرورت، در جامعه آماری دانشآموزان دوره ابتدایی شهر بیرجند در سال تحصیلی 98-97 اجرا شد. روش نمونهگیری خوشهای تصادفی چندمرحلهای بوده که از بین 24 مدرسه و از هر مدرسه یک کلاس انتخاب شد تا به سؤالات پرسشنامه خودکارآمدی ریاضی پاسخ دهند. با بررسی حجم اولیه و برای غلبه بر مشکل وجود تک دادههای مفقوده، در نرمافزار آماری SPSS به کمک ماکرو و با روش Hot-Deck Imputation دادهها تکمیل و از 460 آزمودنی، پاسخهای 441 آزمودنی بهعنوان حجم نمونه نهایی مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفت. یافتههای این پژوهش با استفاده از روشها و نرمافزارهای آماری SPSS 21، LISREL 8.80 و R 3.6.1 در دو بخش توصیفی یافتهها و آزمون فرضیه پژوهش و مدل معادلات ساختاری در بخش مدل اندازهگیری مورد تجزیهوتحلیل قرارگرفته که RMSEA با مقدار کمتر از 0/08 و مقادیر تمامی شاخصهای GFI، AGFI، NFI، NNFI و CFI بیش از 0/90 بوده که تأییدکننده روایی پرسشنامه خودکارآمدی ریاضی برای دانش آموزان ابتدایی است
_||_