ویژگیهای روانسنجی مقیاس میزوفونیای آمستردام
الموضوعات :
1 - استاد روانشناسی دانشگاه تهران
2 - کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی، گروه روان شناسی، واحد رودهن، دانشگاه آزاد اسلامی، رودهن، ایران.
الکلمات المفتاحية: پایایی, حساسیت اضطرابی, روایی, میزوفونیا, وسواس-اجباری,
ملخص المقالة :
پژوهش حاضر با هدف بررسی روایی و پایایی مقیاس میزوفونیای آمستردام در جامعۀ ایرانی انجام شد. روش پژوهش از نوع روانسنجی و توصیفی-پیمایشی بوده و جامعه آماری شامل کلیه دانشآموزان دبیرستانهای آموزش و پرورش منطقۀ 8 شهر تهران بود. از این جامعه تعداد 500 دانشآموز از سه دبیرستان به طور تصادفی انتخاب شدند. ابزار پژوهش مقیاس میزوفونیای آمستردام بود که توسط شرودر،والینک و دنیس (2013) معرفی شده است. به منظور تحلیل آماری از ضریب آلفای کرونباخ و تحلیل عاملی اکتشافی و بررسی ضریب همبستگی استفاده شد. نتایج نشان داد که کلیه سؤالهای این مقیاس از همسانی درونی مناسبی برخوردار هستند و روایی و پایایی آن نیز مناسب است. مقیاس مورد نظر، دو عامل دارد. همچنین نتایج آزمون همبستگی نشان داد که نشانگان میزوفونیا در بین دانشآموزان با پرسشنامه وسواس-اجباری مادزلی و پرسشنامه حساسیت اضطرابی رابطۀ مثبت و معناداری دارد که نشاندهندۀ روایی همگرای این پرسشنامهها میباشد. بر اساس یافتههای این پژوهش، مقیاس میزوفونیای آمستردام برای سنجش نشانگان میزوفونیا در نوجوانان ایرانی از روایی و پایایی کافی برخوردار است.
_||_