بررسی ذهنیت فلسفی، ایدئولوژی برنامه درسی و رویکردهای تدریس دبیران دوره متوسطه دوم بر اساس ویژگیهای جمعیت شناختی.
الموضوعات :سهراب محمدی پویا 1 , محمد جوادی پور 2 , نوروزعلی کرمدوست 3
1 - دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران
2 - دانشیار برنامه ریزی درسی، دانشگاه تهران، تهران، ایران.
3 - دانشیار گروه روشها و برنامههای آموزشی، دانشگاه تهران، تهران، ایران.
الکلمات المفتاحية: ذهنیت فلسفی, جنسیت, مدرک تحصیلی, ایدئولوژی برنامه درسی, رویکردهای تدریس,
ملخص المقالة :
هدف پژوهش حاضر بررسی ذهنیت فلسفی، ایدئولوژی برنامه درسی و رویکردهای تدریس دبیران دوره متوسطه دوم بر اساس ویژگیهای جمعیتشناختی میباشد که با استفاده از روش توصیفی- پیمایشی انجام شده است. جامعه پژوهش حاضر شامل کلیه دبیران دوره متوسطه دوم رشتههای نظری شهرستان نهاوند به تعداد 244 نفر می باشد که با روش سرشماری در نهایت 183پرسشنامه جمعآوری گردید. ابزار پژوهش حاضر پرسشنامههای ذهنیت فلسفی (1382)، ایدئولوژی برنامه درسی(1393) و رویکردهای تدریس(2007) میباشد روایی صوری پرسشنامهها با استفاده از نظر متخصصان تأیید گردید؛ ضریب آلفای کرونباخ برای ذهنیت فلسفی 72/0و رویکرد تدریس 85/0 و ضریب باز آزمایی برای هریک از ابعاد ایدئولوژی برنامه درسی بالاتر از 69/0 به دست آمد. جهت تجزیهوتحلیل دادهها از نرمافزار Spss V22در دو بخش آمار توصیفی(فراوانی، درصد، میانگین، انحراف استاندارد و نمودار) و استنباطی(آزمون لوین، تحلیل واریانس تک متغیره و چندمتغیره) بهره گرفته شد. یافتههای پژوهش نشان داد که در ذهنیت فلسفی و ابعاد تعمق، انعطافپذیری، همچنین رویکرد تدریس معلم محور و محصل محور برحسب جنسیت تفاوت معنیداری وجود دارد. همچنین تفاوتی بین معلمان مرد و زن در جامعیت، ایدئولوژی دانشپژوهان علمی، کارایی اجتماعی، یادگیرنده محور و بازسازی اجتماعی ملاحظه نگردید. نتایج حاکی از آن بود که بین نمرات بعد انعطافپذیری برحسب مدرک تحصیلی تفاوت معنیداری وجود دارد.
_||_