بررسی جایگاه مؤلفه های توسعه پایدار در برنامه درس علوم تجربی دوره ابتدایی ایران و ارائه چارچوب مطلوب و اعتباربخشی آن
الموضوعات :جعفر قهرمانی 1 , میرجلال حسینی 2 , ذبیح پیرانی 3
1 - گروه علوم تربیتی، واحد مرند ، دانشگاه آزاد اسلامی، مرند، ایران
2 - دانشجوی دکتری رشته فلسفه تعلیم و تربیت، گروه علوم تربیتی، واحد اراک ، دانشگاه آزاد اسلامی، اراک، ایران.
3 - گروه روانشناسی، واحد اراک ، دانشگاه آزاد اسلامی، اراک، ایران.
الکلمات المفتاحية: توسعه پایدار, برنامه درسی علوم تجربی, دوره ابتدایی,
ملخص المقالة :
این مقاله با هدف بررسی جایگاه مؤلفه های توسعه پایدار در برنامه های درس علوم تجربی دوره ابتدایی ایران و ارایه چارچوب مطلوب و اعتباربینی آن انجام گرفت. جامعه آماری را گروه متخصصان ناظر بر مؤلفه های توسعه پایدار و نیزمجموعه کتب درسی علوم تجربی پایه های ششگانه دوره ابتدایی ایران در سال تحصیلی 96-95 تشکیل داد. حجم نمونه در گروه متخصصان به موجب جدول نمونه گیری مورگان 80 نفر و در مجموعه کتب درسی 12 جلد با احتساب کتب راهنمای معلم بود. روش گردآوری اطلاعات کیفی و کمی، کتابخانه ای و میدانی بود. ضریب پایایی پرسشنامه 81/0 بدست آمد. روش توصیف و تجریه و تحلیل داده ها بهره برداری از شاخصهای آمارتوصیفی ، آزمونهای تحلیل عاملی و ضرایب اهمیت آنتروپی شانون بود. پردازش داده ها و تحلیل آنها توسط نرم افزارهای SPSS و آنتروپی شانون انجام گرفت. در مجموع نتایج پژوهش حاکی از میزان تأکید برنامه درسی علوم تجربی دوره ابتدایی نسبت به مؤلفه های ششگانه توسعه پایدار در سطح متوسط بود، و نیازمند بازنگری است.
_||_