نقش برنامه درسی مبتنی بر شایستگی در اشتغال پذیری فارغالتحصیلان نظام های مهارتی (مطالعه موردی: دانشگاه جامع علمی کاربردی)
الموضوعات :
مریم هادی زاده
1
(دانشجوی دکتری علوم تربیتی گرایش برنامهریزی درسی، گروه علوم تربیتی دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران مرکز ی، ایران)
علی اکبر خسروی
2
(دانشیار گروه علوم تربیتی دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی، ایران.)
علیرضا عصاره
3
(دانشیار علوم انسانی دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی، تهران. ایران . عضو مدعو در دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی).)
رضا نوروززاده
4
(دانشیار مرکز نظارت و ارزیابی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری .(عضو مدعو در دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات).)
الکلمات المفتاحية: شایستگی, برنامه درسی, صلاحیت حرفهای, اشتغال پذیری, فارغالتحصیلان,
ملخص المقالة :
هدف این پژوهش بررسی ویژگیهای مهم برنامههای درسی مبتنی بر شایستگی و عوامل اشتغال پذیری فارغالتحصیلان دانشگاه علمی کاربردی است. دادهها از طریق مصاحبه و روشهای کیفی و توصیفی - استنتاجی جمعآوری و تحلیل شدند. پژوهش حاضر ازنظر هدف، کاربردی و ازنظر اجرا، کیفی و پدیدارشناسانه است. جامعه آماری شامل متخصصان برنامه درسی است که 10 نفر بهصورت نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند. روایی و پایایی تحقیق مورد تائید چهار نفر از متخصصین قرار گرفت. نتایج نشان میدهد ایجاد زمینه مناسب آموزشی بر مبنای نیازهای مهارتی مشاغل، همسویی با تغییرات سریع فنّاورانه، داشتن انعطاف، سنجش صلاحیت حرفهای فارغالتحصیلان قبل از اشتغال، آموزش خلاقیت و کارآفرینی از ویژگیهای برنامه درسی مبتنی بر شایستگی است. آشناسازی دانشجویان با تکنیکها و مهارتهای جدید برای احراز شغل، اجرای آموزشها در محیطهای کارورزی و کسب تجارب واقعی کار قبل از اشتغال از عوامل افزایش اشتغال پذیری و در مقابل، تعداد بالای ساعات آموزشهای نظری، بروز نبودن محتوا، تجربه محدود در محیط واقعی کار و عدم آمادگی کافی برای انجام کار از دلایل عدم استقبال از فارغالتحصیلان دانشگاه جامع هستند. تقویت ترکیب اعضای تخصصی تدوین برنامه، اجرای نظام صلاحیت حرفهای، متناسبسازی برنامهها با نیازهای واقعی بازار کار، نظارت مستمر و کارآمد، تقویت پیوند بین نظام طبقهبندی مشاغل، نظام طبقهبندی رشتههای تحصیلی و نظام اطلاعات بازار کار از راهکارهای بهبود اثربخشی برنامههای درسی این دانشگاه پیشنهاد شدند.
_||_