طراحی مدل مدیریت شهرهای هوشمند آینده بر مبنای مؤلفههای نظام آموزش شهروندی
الموضوعات :حامد اخوان 1 , محمود صفری 2 , معصومه اولادیان 3
1 - دلنشجوی دکتری مدیریت آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد دماوند
2 - عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی، واحد دماوند (تهران)، گروه علوم تربیتی، تهران، ایران.
3 - عضو هیات علمی و استادیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد دماوند
الکلمات المفتاحية: شهر هوشمند, توسعه پایدار شهری, شهر آینده, آموزش و تربیت شهروندی و آموزش حقوق شهروندی, تربیت شهروندی جهانی,
ملخص المقالة :
نحوه گردآوری دادهها به روش آمیخته (کیفی و کمی) صورت گرفته است و ابزار گردآوری دادهها مصاحبه با خبرگان با انجام مصاحبههای تخصصی به روش دلفی، و پرسشنامه میباشد. سپس از طریق اجرای پرسشنامه، تحلیل دادهها در بخش کیفی به روش کدگذاری (باز، محوری و انتخابی) و در بخش کمی تجزیه و تحلیل دادههای جمعآوری شده، به دو روش توصیفی و استنباطی از طریق نرمافزار SPSS و Smart PLS انجام شد. در تحلیل استنباطی به روش تحلیل عاملی، به تجزیه و تحلیل دادهها پرداخته شد.نتایج نشان داد مؤلفههای شناسایی شده نظام آموزش شهروندی: نوعدوستی، وجدان کاری، جوانمردی، رفتار مدنی، ادب و ملاحظه، قانونگرایی، روحیه مشارکتجویی، مسؤلیتپذیری، اعتماد به نفس، رفتار اجتماعی - سیاسی، رفتار مبتنی بر آموزههای دینی و ملی، محیط زیست و توسعه پایدار و در نهایت حکمرانی هوشمند با شاخصهای آنها، تحت عنوان ابعاد و مؤلفههای مدل نظام آموزش شهروندی که در اداره و مدیریت شهرهای هوشمند آینده تأثیرگذاری بیشتری دارند مورد پذیرش قرار گرفتند. از جمعبندی در خصوص مدل مدیریت شهرهای هوشمند آینده با رویکرد مؤلفههای نظام آموز شهروندی عوامل، ابعاد و مؤلفههای مدل نظام آموزش شهروندی در مدیریت شهرهای هوشمند آینده در شهرداری تهران، 5 عامل، با اولویت بالا مطرح گردید. این عوامل عبارتند از: اولویت اول: مؤلفه ادب و ملاحظه؛ اولویت دوم: مؤلفه روحیه مشارکتجویی؛ اولویت سوم: مؤلفه قانونگرایی؛ اولویت چهارم: مؤلفه رفتار مدنی و اولویت پنجم: مؤلفه مسؤلیتپذیری. شاخصهای برازش الگو در تحلیل عاملی، برازش الگو را تأیید مینمایند.
_||_