تاثیر رهبری تحول گرا بر شکوفایی با تأکید بر نقش میانجی افتخار سازمانی (مورد مطالعه: کارکنان اداره کل آموزش و پرورش استان بوشهر)
الموضوعات :خاطره رضایی 1 , سید مجید بنی جمالی 2 , دادخدا حاتمی گوربندی 3
1 - دانشجوی دکتری گروه مدیریت آموزشی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب، واحد بین الملل کیش، ایران (نویسنده مسئول)
2 - کارشناسی ارشد گروه مدیریت بازرگانی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اراک، اراک، ایران
3 - دکتری گروه ادبیات فارسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد سیرجان، سیرجان، ایران
الکلمات المفتاحية: رهبری تحول گرا, شکوفایی, افتخار سازمانی,
ملخص المقالة :
پژوهش حاضر که با هدف بررسی تاثیر رهبری تحول گرا بر شکوفایی با تأکید بر نقش میانجی افتخار سازمانی (مورد مطالعه: کارکنان اداره کل آموزش و پرورش استان بوشهر) انجام شده است از جمله ی پژوهش های پیمایشی بود. جامعه آماری پژوهش حاضر 250 نفر از کارکنان اداره کل آموزش و پرورش استان بوشهر بود که از طریق نمونه گیری تصادفی ساده تعداد 152 نفر انتخاب شدند. ابزار جمع آوری اطلاعات در این تحقیق پرسشنامه های رهبری تحول گرا آرین باس و آولیو (۲۰۰۰)، شکوفایی سلیمانی و همکاران (1394) و افتخار سازمانی نوری و همکاران (1396) بود. دادهها با استفاده از نرمافزار Smart PLS مورد تحلیل قرار گرفتند. یافته ها نشان داد که رهبری تحول گرا بر شکوفایی و هر یک از مولفه های آن یعنی هیجانات مثبت، روابط، معنا و پیشرفت کارکنان تاثیر دارد، به این معنا که هر چقدر تحول گرایی و مولفه های آن در بین مدیران بیشتر باشد، شکوفایی کارکنان نیز بیشتر می شود. همچنین رهبری تحول گرا بر افتخار سازمانی و هر یک از مولفه های آن یعنی نگرشی، رفتاری و هیجانی کارکنان تاثیر دارد، به این معنا که هر چقدر تحول گرایی و مولفه های آن در بین مدیران بیشتر باشد، افتخار سازمانی کارکنان نیز بیشتر می شود. نتیجه گیری کلی پژوهش نشان داد که با تقویت و پیاده سازی رهبری تحول گرا در اداره کل آموزش و پرورش استان بوشهر می توان به افزایش شکوفایی و افتخار سازمانی کارکنان کمک نمود.
_||_