طراحی ،الگوی رهبری در قرن 21 برای مدیران مدارس دوره ابتدایی (مورد مطالعه: شهر تهران)
الموضوعات :ثریا باژن 1 , عباس خورشیدی 2 , بتول فقیه آرام 3 , نادر برزگر 4 , اسفندیار دشمن زیاری 5
1 - دانشگاه آزاد اسلامی واحد اسلامشهر
2 - استاد تمام رشته مدیریت آموزشی دانشگاه آزاد اسلامشهر
3 - استادیار گروه مدیریت آموزشی ، دانشگاه آزاداسلامی، واحداسلامشهر
4 - استادیار گروه مدیریت آموزشی ، دانشگاه آزاداسلامی، واحداسلامشهر
5 - استادیار ، گروه مدیریت آموزشی ، واحد اسلام شهر ، دانشگاه آزاد اسلامی ، اسلام شهر ، ایران
الکلمات المفتاحية: رهبری, عوامل علی, مداخله گر, قرن 21, شرایط زمینه ای,
ملخص المقالة :
پژوهش حاضر ارائه الگوی رهبری در قرن 21 برای مدیران مدارس دوره ابتدایی شهر تهران است. روش پژوهش از نظر هدف، کاربردی، از نظر نوع داده کیفی ، از نظر ماهیت و نوع مطالعه داده بنیاد سیستمی (پارادایمی ) است. جامعة مورد نظر شامل خبرگان حوزه منابع انسانی دارای تحصیلات دکتری تخصصی و در این زمینه صاحب تالیف، مقاله، پژوهش و تجربه عملی می باشند بر اساس روش نمونهگیری نظری گلولهبرفی و بر اساس اشباع نظری دادهها، 15 نفر خبره برای مصاحبه انتخاب شدند. ابزار پژوهش مصاحبة نیمهساختاریافته بود که در آن، ابعاد، مؤلفهها وشاخص های الگوی رهبری در قرن 21 برای مدیران مدارس ابتدایی شهر تهرانتنظیم شد. برای فرم مصاحبة یادشده ابتدا بخشی از الگوها، یافتهها، مطالعات و نظریههای ملی و جهانی بررسی ، سپس، با کدگذاری باز، شاخصها احصا شدند و از طریق کدگذاری محوری، در قالب ابعاد، مؤلفهها و شاخصها مقولهبندی شد، برای 15 نفر از خبرگان ارسال و به کمک کدگذاری انتخابی از طریق مصاحبه، فن دلفی و بارش فکری ابعاد و مؤلفهها شناسایی شد. در نتیجه، 5 بعد، 16 مؤلفه و111 شاخص برای الگوی رهبری در قرن 21 برای مدیران مدارس دوره ابتدایی نهایی شد. پس از تأیید نهایی و اولویتبندی خبرگان، ابعاد، مؤلفهها و شاخصهای سازندة الگو ترسیم و مجدداً الگوی یادشده توسط خبرگان اعتباریابی شد.