بازنمایی بدن و تحلیل کنشهای بدنی ضدّقهرمان در منظومهی حماسی کوشنامه
الموضوعات :
1 - دانشگاه فردوسی مشهد
الکلمات المفتاحية: کوشنامه, کنش بدنی, ادراک بدنی, جامعهشناسی بدن, ضدّقهرمان,
ملخص المقالة :
چکیده بدن به صورت اجتماعی ساخته می شود، یعنی حاصل یک تبیین اجتماعی و فرهنگی به شمار می رود. بنابراین، فنون بدنی انسان واقعیت هایی مرتبط با جامعه و فرهنگ هستند، نه طبیعتی زایشی یا زیستی که خود را به کنش گران تحمیل کنند. افزون بر این که در پیرامون مفهوم بدن، ترکیبی گسترده از وقایع اجتماعی و فرهنگی وجود دارد، ادراک نیز، پدیداری بدنی است نه رویدادی ذهنی و انسان در مقام فاعلی بدن مند در جهان ادراک می کند. بنابراین، ساختار ادراک، درست همان ساختار بدن است و خودِ جهان نیز در مقام میدانی برای آگاهی و عمل برای ما گشوده است. از این دیدگاه، خوانش متون حماسی که تن آدمی را مرکز توجه قرار می دهند و ریشه در آرمان های جمعی و ملی و منطق های فرهنگی دارند اهمیت پیدا می کند و در این میان، بررسی منظومة حماسی کوش نامه با محوریت ضدِّ قهرمانی آشوب گر و زشت روی که دارای ویژگی ها و کنش های بدنی متفاوت از قهرمانان حماسی فارسی است، حائز اهمیت است؛ به این منظور، نگارنده به تبیین و تحلیل کنش های بدنی در منظومة حماسی کوش نامه پرداخته و نتایج حاصل از آن را با داده های نمادشناسی تطبیق داده است.
- آدلر، آلفرد. (1370). روانشناسی فردی، ترجمة حسن زمانی شرفشاهی، تهران: تصویر.
- آزاد ارمکی، تقی و چاوشیان، حسن. (1381). «بدن به مثابة رسانة هویت»، جامعه شناسی ایران، دورة 4، شمارة 4، صص 75-57.
- اباذری، یوسف و حمیدی، نفیسه. (1387). «جامعه شناسی بدن و پارهای مناقشات»، پژوهش زنان، دورة 6، شمارة 4، زمستان 87، صص 160-127.
- اخوت، احمد. (1388). دو بدن شاه: تأملاتی دربارة نشانه شناسی بدن و قدرت، تهران: خجسته.
- ایرانشانبن ابی الخیر. (1377). کوشنامه، به کوشش جلال متینی، تهران: علمی.
- پترسن، آلن. (1389). کندوکاوهای فرهنگی، اجتماعی بدن، ترجمة بهمن ابراهیمی، تهران: الماس دانش.
- ذکایی، محمدسعید و مریم امنپور. (1391). درآمدی بر تاریخ فرهنگی بدن در ایران، تهران: تیسا.
- شفرد، راونا. (1393). 1000 نماد: در هنر و اسطوره شکل به چه معناست، ترجمة آزاده بیداربخت و نسترن لواسانی، تهران: نشر نی.
- شوالیه، ژان و گربران، آلن. (1385). فرهنگ نمادها، ترجمة سودابه فضایلی، تهران: جیحون.
- صفا، ذبیحالله. (1381). تاریخ ادبیات ایران، تهران: ققنوس.
- کارمن، تیلور. (1390). مرلو-پونتی، ترجمة مسعود علیا، تهران: ققنوس.
- کمبل، جوزف. (1386). قهرمان هزارچهره، ترجمة شادی خسروپناه، مشهد: گل آفتاب.
- لو بروتون، داوید. (1392). جامعه شناسی بدن، ترجمة ناصر فکوهی، تهران: ثالث.
- میرصادقی، جمال. (1366). ادبیات داستانی، تهران: شفا.
- نجفی ابرندآبادی، حسین و بادامچی، حسین. (1383). تاریخ حقوق کیفری بین النهرین، تهران: سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاه ها (سمت).
- همتی مقدم، احمدرضا. (1385). «فلسفة پزشکی»، مجلة قبسات، شمارة 39 و 40، صص 365-350.
- یزدخواستی، بهجت و ربانی، علی و اخلاصی، ابراهیم. (1387). «مفهوم بدن در اندیشة فلسفی مرلو پونتی و چالشهای نظری در قرائت جامعه شناختی آن»، معرفت، شمارة 126، خردادماه، صص 29-17.
- یورگنسن، ماریان و فیلیپس، لوئیز. (1393). نظریه و روش در تحلیل گفتمان، ترجمة هادی جلیلی، تهران: نشر نی.
- یوسفی، هادی و مدبری، محمود و صرفی، محمدرضا و طالبیان، یحیی. (1386). «ضدِّ قهرمان در شاهنامه و منظومه های پهلوانی ایران»، پژوهش های ادب عرفانی (گوهر گویا)، شمارة 4، زمستان، صص 60-39.
- Gerreg, R.J. (1993). Experiencing Narrative Worlds, On the Psychological Activities of Resding, New Haven: Yale University Press.
- J. A. Cuddon. (2013). A Dictionary of Literary Terms and Literary Theory, Blackwell Publication, Fifth Edition.
- M. H. Abrams. (1971). A Glossary of Literary Terms, Holt Rine Hard Winston, Third Edition.
- Rank, Otto. (1959). The Myth of the Birth of the Hero, New York: Random House.
_||_