بررسی اعتبار علمی تأویل در نوبت سوم کشفالاسرار میبدی
الموضوعات :علی دهقان 1 , طاهره حسین زاده 2
1 - استادیار زبان و ادبیات فارسی دانشگاه آزاد اسلامی ـ واحد تبریز، ایران.
2 - کارشناسی ارشد زبان و ادبیات فارسی، دانشآموخته دانشگاه آزاد اسلامی ـ واحد تبریز، ایران.
الکلمات المفتاحية: قرآن ـ تأویل ـ نوبت سوم ـ میبدی ـ کشفالاسرار,
ملخص المقالة :
تفسیر آیات قرآنی در کشفالاسرار میبدی، از سه بخش ـ که میبدی آنها را با عنوانهای النوبة الاولی و النوبة الثانیة و النوبة الثالثة یاد کرده ـ تشکیل شده است. بدین صورت که نوبت اوّل: ترجمة لفظ به لفظ آیات قرآن، نوبت دوم: تفسیر به روش عامّ اهلِ سُنّت و نوبت سوم: تفسیرِ برخی از آیات به مذاقِ عُرَفا ( در قالبِ کلامی موزون و مسجّع ) است. اغلبِ صاحب نظران و نویسندگان، نوبتِ سوم کشفالاسرار را تأویل نام نهادهاند، در حالی که میبدی در همه جای تفسیرِ خویش، با تأویل (تفسیر به رأی)، سرسختانه مخالفت میورزد. این نوشتار به بررسی اعتبارِ علمیِ تأویل، در نوبت سومِ کشفالاسرار میپردازد و میکوشد تا دیدگاهی علمیتر و سنجیدهتر در این خصوص عرضه کند.
10. دامادی، سیدمحمد، 1386، «روایت خضر در کشفالاسرار»، مجموعه مقالات کنگره بزرگداشت میبدی، به کوشش یدالله پندری، یزد، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی یزد.
17. کیاشمشکی، ابوالفضل، 1383، «تأویل و روششناسی فهم قرآن»، مجله پژوهش و حوزه، 19 و 20. زمستان. کیپوناوالا، اسماعیل، 1386، «تأویل قرآن در نگاه اسماعیلیان»، ترجمه مظفر محمدی، مجله هفت آسمان، شماره 34، تابستان.
21. میبدی، ابوالفضل رشیدالدین، 1361-1376، تفسیر کشفالاسرار و عدَّةالابرار، به اهتمام علی اصغر حکمت، چاپ چهارم به بعد، ج 1، 2، 5، 4، 3. تهران: انتشارات امیرکبیر و چاپ مطبعه مجلس 1331.