اثربخشی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بر بدتنظیمی هیجانی و شفقت بر خود دانشآموزان خودآسیب رسان
الموضوعات : اندیشه و رفتار در روان شناسی بالینیساره ایزکیان 1 , بهرام میرزائیان 2 , سید حمزه حسینی 3
1 - دکتری روانشناسی تربیتی، گروه روانشناسی، واحد ساری، دانشگاه آزاد اسلامی، ساری، ایران.
2 - دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساری
3 - مرکز تحقیقات روانپزشکی و رفتاری، موسسه اعتیاد، دانشگاه علوم پزشکی مازندران، ساری، ایران.
الکلمات المفتاحية: شفقت به خود, درمان پذیرش و تعهد, بدتنظیمی هیجانی, خود آسیب رسان,
ملخص المقالة :
خود آسیب رسانی شامل انواع مختلفی از رفتارهایی است که با هدف های مختلف روانشناختی و بین فردی به شکل های مستقیم و غیر مستقیم انجام می شوند و هرچند ممکن است با یا بدون نیت خودکشی باشند، به لحاظ اجتماعی و فرهنگی مورد قبول اکثریت نیستند. یکی از مولفههای مشترک در خودآسیبرسانیهای مستقیم و غیرمستقیم مهارتهای تنظیم هیجانی است. هدف پژوهش حاضر مطالعهی اثر بخشی درمان مبتنی بر تعهد و پذیرش بر بد تنظیمی هیجانی و شفقت به خود دانش آموزان خود آسیب رسان شهر ساری بود. برای این منظور طی یک پژوهش نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون، پسآزمون وگروه کنترل 30 دانش آموز دبیرستان شهر ساری به شیوهی نمونهی در دسترس انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه 15 آزمایش و کنترل قرار گرفتند. پروتکل درمانی طی 10 جلسه 90 دقیقه ای در گروه آزمایش اجرا شد. شرکت کنندگان هر دو گروه، در ابتدا و انتهای پژوهش، از نظر نشانههای مشکلات رفتاری، خود-آسیب رسانی، دشواری در تنظیم هیجان و شفقت به خود مورد ارزیابی قرار گرفتند. نتایج تحلیل کوواریانس نشان داد که در سطح معناداری 05/0 درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد منجر به بهبود وضعیت بدتنظیمی هیجانی دانش آموزان خود آسیب رسان هم در مرحله پسآزمون و هم در مرحله پیگیری شده است. همچنین معلوم شد که در درمان مبتنی بر تعهد و پذیرش منجر به افزایش سطح شفقت به خود دانش آموزان خود آسیب رسان هم در مرحله پسآزمون و هم در مرحله پیگیری شده است.
_||_