اثربخشی آموزش کنترل خشم در افزایش سازگاری اجتماعی و بهبود علایم مبتلایان به اختلال استرس پس از سانحه (PTSD)
الموضوعات : اندیشه و رفتار در روان شناسی بالینیرضا کاظمی 1 , توکل موسی زاده 2 , رامین فرد 3
1 - دپارتمان روان شناسی بالینی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اردبیل، اردبیل ایران
2 - دپارتمان روان شناسی بالینی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اردبیل، اردبیل ایران
3 - دپارتمان روان شناسی بالینی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اردبیل، اردبیل ایران
الکلمات المفتاحية: کنترل خشم, سازگاری, اختلال استرس پس از سانحه (PTSD),
ملخص المقالة :
فشار آسیبزایی که موجب اختلال استرس پس از سانحه میشود، بسیار در هم شکننده است. چنین فشاری میتواند برخاسته از تجارب جنگ، شکنجه، بلایای طبیعی، حمله، تجاوز و سوانح جدی باشد. هدف پژوهش حاضر، بررسی اثربخشی آموزش کنترل خشم در افزایش سازگاری اجتماعی و بهبود علایم مبتلایان به PTSD بود. بدین منظور طی یک پژوهش نیمه آزمایشی از نوع پیش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل، 40 نفر از جانبازان مبتلا به اختلال PTSD شهر اردبیل، به شیوه ی نمونه گیری در دسترس انتخاب و به تصادف در دو گروه آزمایش و کنترل کاربندی شدند. آزمودنی ها در ابتدا و انتهای پژوهش از نظر علایم اختلال استرس پس از سانحه و میزان سازگاری مورد آزمون قرار گرفتند. آموزش کنترل خشم در مدت هفت جلسه ی 90 دقیقه ای برای گروه آزمایش ارایه شد و گروه کنترل مداخله ای دریافت نکرد. نتایج تحلیل واریانس چند متغیره ( مانوا) نشان داد که آموزش کنترل خشم، علاوه بر کاهش علایم PTSD در افزایش سازگاری اجتماعی و بهبود علایم افراد مبتلا به اختلال PTSD موثر بوده است. به نظر می رسد که توانایی در مدیریت خشم، در افزایش سازگاری و کاهش علایم پرخاشگری موثر است و این شیوه در مداخلات روان شناختی مبتلایان نتایج مفیدی ایجاد می نماید.