بررسی مقایسهای سیستم حساسیت به تنبیه، سیستم حساسیت به پاداش و عصب شناسی عاطفی شخصیت بر اساس ابعاد سایکوپاتولوژیک دختران نوجوان
الموضوعات : اندیشه و رفتار در روان شناسی بالینی
کریم بابایی
1
(دانشگاه ارومیه)
امراه تاج الدینی
2
(گروه روانشناسی، دانشکده ادبیات، دانشگاه ارومیه، ارومیه، ایران)
ژاله امین زاده
3
(کارشناس ارشد روان شناسی، دپارتمان روان شناسی، ، دانشگاه آزاد واحد اهر، اهر، آذربایجان شرقی، ایران)
الکلمات المفتاحية: حساسیت به تنبیه, حساسیت به پاداش, عصب شناسی عاطفی شخصیت,
ملخص المقالة :
دوران نوجوانی به عنوان دوره پراسترس در فرایند رشد شناخته میشود، طی این دوران نوجوانان همزمان با تغییرات جسمانی و شناختی، تغییرات عاطفی و هیجانی زیادی را به صورت آشفتگی هیجانی تجربه میکنند. آشفتگی روانشناختی از مشکلات شایع در دوران نوجوانی خصوصا در بین دختران است. هدف پژوهش حاضر مقایسهی سیستم حساسیت به تنبیه و سیستم حساسیت پاداش و عصب شناسی عاطفی شخصیت بر اساس ابعاد سایکوپاتولوژیک آشفتگی روانشناختی (اضطراب، استرس و افسردگی) دختران نوجوان بود. برای این منظور طی یک پژوهش علی مقایسهای، 120 دختر دانش آموز شهرستان تبریز که بیشترین و کمترین آشفتگی روانشناختی را داشتند انتخاب و از نظر سیستم حساسیت به تنبیه و پاداش و عصب شناسی عاطفی شخصیت مورد ارزیابی قرار گرفتند. نتایج تحلیل واریانس چند متغیره نشان داد که بین دختران با آشفتگی روانشناختی بالا و پایین از لحاظ ابعاد حساسیت به تنبیه و پاداش و همچنین ابعاد عصب شناختی عاطفی شخصیت تفاوت معناداری وجود دارد. به نظر میرسد فعالیت سیستم حساسیت به تنبیه و تقویت و همچنین تجربه عواطف منفی میتواند پیش بین مهمی در شناسایی افراد با مشکلات روانشناختی باشد.
_||_