طراحی الگوی برنامه درسی ترکیبی محور برای دوره ابتدایی با تأکید بر رویکردهای اذهان پنجگانه گاردنر
الموضوعات :مهزاد علیرضایی 1 , فایزه ناطقی 2 , محمد سیفی 3
1 - دانشجوی دکتری برنامه ریزی درسی، واحد اراک ،دانشگاه آزاد اسلامی، اراک، ایران
2 - دانشیار گروه برنامه ریزی درسی، واحد اراک، دانشگاه آزاد اسلامی، اراک، ایران
3 - استادیار گروه علوم تربیتی، واحد اراک، دانشگاه آزاد اسلامی، اراک، ایران
الکلمات المفتاحية: برنامه درسی ترکیبیمحور, دوره ابتدایی, رویکرد اذهان پنجگانه گاردنر, طراحی الگو.,
ملخص المقالة :
هدف: هدف این پژوهش با هدف طراحی الگوی برنامه درسی ترکیبیمحور برای دوره ابتدایی با تأکید بر رویکرد اذهان پنجگانه گاردنر انجام شد.
روش: روش پژوهش، کیفی و از نوع اکتشافی بود. دادهها از طریق مصاحبههای نیمه ساختاریافته با ۲۲ نفر از متخصصان حوزههای روانشناسی تربیتی و علوم تربیتی و همچنین سنتز پژوهشی جمعآوری شدند. تحلیل دادهها با استفاده از روش کدگذاری موضوعی انجام شد.
یافتهها: یافتههای پژوهش نشان داد که الگوی برنامه درسی ترکیبیمحور با تأکید بر رویکرد اذهان پنجگانه گاردنر، شامل ۷ مولفه نهایی (پرورش مهارتهای تفکر، ویژگیهای برنامه درسی، آمادهسازی برای زندگی واقعی، مسئولیتپذیری و خودمدیریتی، توجه به تفاوتهای فردی، سلامت روانی و عاطفی، و مهارتهای عملی و کاربردی) و ۱۸ زیرمولفه است. این الگو به گونهای طراحی شده است که نیازهای متنوع دانشآموزان دوره ابتدایی را پوشش دهد.
نتیجهگیری: نتایج پژوهش نشان داد که الگوی پیشنهادی میتواند به پرورش دانشآموزانی کمک کند که نه تنها از نظر علمی توانمند هستند، بلکه از نظر اجتماعی، اخلاقی، و خلاقیت نیز رشد یافتهاند. این الگو با ترکیب اصول رویکرد گاردنر و برنامه درسی ترکیبیمحور، به بهبود کیفیت آموزش در دوره ابتدایی کمک میکند. پیشنهاد میشود که سیاستگذاران و برنامهریزان آموزشی، این الگو را به عنوان یک چارچوب نوآورانه برای طراحی برنامههای درسی دوره ابتدایی مد نظر قرار دهند.
اسدیان، سیروس، و حبیبی آذر، افسانه. (1392). بررسی اثربخشی برنامه درسی علوم به شیوه آموزش محور با برنامه درسی علوم به شیوه پژوهش محور در دوره ابتدایی، علوم رفتاری، 5(15): 9-23.
تجری، طیبه، و بیانی، مرضیه. (1398). طراحی الگوی برنامه درسی آموزش علوم تجربی دوره ابتدایی بر اساس نظریه هوش چندگانه گاردنر، پژوهش در آموزش علوم ابتدایی، 1(1 ): 39-50.
رضا معصومی نژاد، اسماء صادقلو، سارا کاشانیان، و مهسا محمودی. (1402). تبیین مؤلفههای رویکرد تلفیقی در برنامه درسی مطالعات اجتماعی دوره ابتدایی: یک پژوهش کیفی، مجله آموزش پژوهی نوین، 9(33): 13-24.
صباحی زاده، محمود، کشتی آرای، نرگس، و صفایی موحد، سعید. (1392). تغییر برنامههای درسی تربیت معلم بر اساس رویکرد اذهان پنج گانه گاردنر. همایش ملی انجمن مطالعات درسی ایران (تغییر در برنامه درسی دوره های تحصیلی آموزش و پرورش).
علاجی، علیرضا، معین گلزاری، محمدصادق، کریم نژاد، دانیال منیری. (1403). بررسی نظامند برنامه درسی تلفیقی و اصول مرتبط با آن، هفدهمین همایش ملی پژوهش های مدیریت و علوم انسانی در ایران.
یوسفی، فاطمه، نوریان، محمد، سمیعی زفرقندی، مرتضی. (1402). اعتبارسنجی الگوی تلفیق بازیهای بومی محلی در برنامههای درسی دوره ابتدایی، پژوهشهای برنامه درسی و آموزش، 2(13): 157-170.
نرگس میرشکار، پروین احمدی، و پروین صمدی. (1402). تدوین راهنمای عمل برنامهدرسی تلفیقی و اعتبارسنجی آن از دیدگاه معلمان، نشریه برنامه درسی و آموزش یادگیرنده محور، 2(3): 59-77.
Abdullah, M., Chamid, N., & Khamim, K. (2021, February). Reorientation of the andragogy concept and its relevance to higher education in Indonesia for answering the global era of information: Critical review of Malcolm Knowles perspective. In Proceedings of the 2nd International Conference on Islamic Studies, ICIS 2020, 27-28 October 2020, Ponorogo, Indonesia.
Butts, J. B., & Rich, K. L. (2022). Nursing ethics: Across the curriculum and into practice. Jones & Bartlett Learning.
Dilekçi, A., & Karatay, H. (2023). The effects of the 21st century skills curriculum on the development of students’ creative thinking skills. Thinking skills and creativity, 47, 101229.
Elsayed, A. M. A., Abbas, R. E. S., & Abdou, M. S. A. (2021). Can an Educational Activity Program Based on Feuerstein's Program and Gardner's Theory Increase Excellence and Creativity in Math in Omani Students? FWU Journal of Social Sciences, 15(3).
Gardner, H. (2020). A synthesizing mind: A memoir from the creator of multiple intelligences theory. mit Press.
Gardner, H. (2021). Disciplined mind: What all students should understand. Simon & Schuster.
Hsu, H. T., & Lin, C. C. (2022). Factors Influencing University Students’ Intention to Engage in Mobileassisted Language Learning through the Lens of Action Control Theory. Educational Technology & Society, 25(4), 29-42.
Islam, M., Lodhi, A. S., & Khan, A. M. (2020). Future L2 selves of Pakistani learners of English: A qualitative perspective. Linguistics and Literature Review, 6(1).
Kelly, S. J., Kelly, J. S., Gardner, E., Baker, J., Monk, C., & Julian, A. (2023). Improving attitudes towards adders (Vipera berus) and nature connectedness in primary‐age group children. People and Nature, 5(6), 1908-1921.
Kilag, O. K., Marquita, J., & Laurente, J. (2023). Teacher-led curriculum development: Fostering innovation in education. Excellencies: International Multi-disciplinary Journal of Education (2994-9521), 1(4), 223-237
Kwon, E. (2022). A mixed-methods study on L2 motivation of Korean junior college English major students (Doctoral dissertation, University of Essex).
Mielikäinen, M. (2022). Towards blended learning: Stakeholders’ perspectives on a project-based integrated curriculum in ICT engineering education. Industry and Higher Education, 36(1), 74-85.
Radišić, J., Baucal, A., Jošić, S., Tartas, V., Leskinen, J., Ziegler, G., ... & Nordström, A. (2022). Dialogue, diversity and interdisciplinarity in the field of learning and instruction: book of abstracts.
Ramos-Brown, M. D. (2021). The effect of a conclusion-outcome debate on L2 Spanish learners’ oral fluency and the interactions between dysfluencies, motivation and task design (Doctoral dissertation, University of Leeds).
Rock, D., & Danaee, M. (2024). The Socio-Educational Model: An Evidence-Based Re-evaluation. Applied Linguistics, amae063.
Setiawan, R., Mardapi, D., & Karyanto, U. B. (2020). Multiple Intelligences-Based Creative Curriculum: The Best Practice. European Journal of Educational Research, 9(2), 611-627.
Thambu, N., Prayitno, H. J., & Zakaria, G. A. N. (2021). Incorporating active learning into moral education to develop multiple intelligences: A qualitative approach. Indonesian Journal on Learning and Advanced Education (IJOLAE), 3(1), 17-29.
Topping, K. J. (2022). Educational systems for disruptive adolescents. Routledge.
Tsou, W., & Tsai, S. C. (2024). Interactive learning for professional development of bilingual education by a blended instructional approach. Interactive Learning Environments, 32(5), 1569-1581
Zivan, M., & Horowitz-Kraus, T. (2020). Parent–child joint reading is related to an increased fixation time on print during storytelling among preschool children. Brain and Cognition, 143, 105596.